Monday, February 18, 2008

Mössproblem, hjälp!

På den här bilden ser ni min vän S iförd en mössa/basker jag stickat i alpaca. Det är dock inte mössan på bilden det är problem med utan en likadan grön i silkealpaca (som jag inte har någon bra bild på, så den gula får vara exempel).

Så, vad är då problemet?

Jo, den gröna mössan har växt till storlek XXL! Den var precis lagom och med perfekt pös när den var färdigstickad, men sen blev den jättestor när jag började använda den. Min teori är att garnet när det blivit blött av regn blivit så tungt att mössan då töjts ut. Har någon av er någon aning om ifall det är på detta vis, eller finnes en annan teori?

Och, viktigast av allt: vad kan man göra åt det?! Kan man krympa mössan igen på något sätt?
Ge mig tips!

3 comments:

Åsa said...

Hej Clara! Här kommer min mail så kan du maila adress till mej. Jag har ingen scanner så jag skickar mönstret med vanliga posten.
fru.persson.64@hotmail.com

Dödergök said...

Hej!
Min rangoli hat i silkealpaca har bettet sig likadant. Garnet är så tungt och oelastiskt, det är min teori. Jag ska dra i en tunn resårtråd i nederkanten på min när jag hittar någon bra tråd, för sticka om den orkar jag inte.

Anonymous said...

Har "Hemlis"paketet kommit fram?

Hemlige vännen