Wednesday, April 22, 2009

Mormorsfilten, aka monsterfilten


Med monsterfilt menas inte att filten är ett monster, utan att det är ett monster projekt. Stort alltså. Den här typen av filt (av mig kallad mormorsfilt, heter det så?) kan man hitta då och då på loppisar, men ofta är de för smutsiga och trasiga för att jag ska vilja köpa den. Det jag sitter och myser med i soffan ska vara rent, punkt!

Nu är det så att jag verkligen vill ha en sån filt, och eftersom jag hade en hel del gammalt restgarn liggande så beslöt jag mig för att börja virka en. Om jag virkar en ruta om dagen så är jag klar till jul! Jag räknar med att behöva göra runt 200 rutor, och än så länge har jag gjort 30.

Är det någon av er som gjort en sån här filt? Eller som bara råkar veta om det är bäst att sy eller virka ihop rutorna, vad är hållbarast? Jag lutar åt att virka ihop dem, men jag är tacksam för råd och tips!

12 comments:

SF said...

Den blir jättefin! Jag hade tur förra året och hittade en på Emmaus som faktiskt var i bra skick och som efter en tur på ullprogram i min tvättmaskin kändes helt ok.

Stitchordie said...

Den ser verkligen jättefin ut! Ja, det tar sin lillla tid att virka rutorna, men det är kul!

Helena said...

Lycka till! Mitt monster ligger gömt och glömt i en låda men en vacker dag så kanske den blir klar. Jag virkade ihop mina rutor, tyckte att det blev snyggast.

Janette Millbom said...

det enda jag vet är att man virkar ihop rutorna allt eftersom, det sista varvet runt virkas samtidigt fast i de andra med luftmaskan mellan stolpgruppen.

ANNEPÅLANDET said...

Jeg driver også og hekler et sånt teppe - masse arbeid, men det er meditativt og får bare ta den tiden det tar. Det er mange måter å feste sammen rutene på. Du kan sy, men jeg syns ikke det blir så pent. Du kan hekle sammen etterhvert - fest sammen i de ytterste luftmaskebuene med fastmasker, det gir et lett og luftig inntrykk. Eller du kan gjøre sånn som jeg gjør - hekler sammen rutene til slutt, med fastmasker på baksiden. Det blir veldig solid, men litt tett. Jeg fikk et teppe i gave for lenge siden, det var ikke festet ordentlig sammen, så det datt rett og slett fra hverandre. Det var jo litt synd, så selv om det er mye arbeid, gjør jeg det så solid som mulig så det skal vare i all evighet... !
Teppet ditt blir fint - lykke til videre!

Jo said...

Jag håller också på med en mormorsrutefilt. Det är ett perfa projekt som man kan göa lite då och då, som paus i större projekt! Det finns dock ngt som kallas för just monsterrutefilt och det är när man gör en enda stor mormorsruta. Så stor att hela den blir en filt! :D

jag har inte börjat sätta ihop mina ännu, men jag har hört att det ska vara snyggast att virka ihop dem, så så får det nog bli!

annas alster said...

Hej! Jag har gjort 3 (!) sen jag var elva den senaste i babyformat. Jag har alltid sytt ihop rutorna, eftersom man då får en slät känsla på filten. Men man får vara noga med hur man fäster så att det inte kryper fram hål så smångingom..... men det förstår du ju. sist så sydde jag ihop rutorna i olika trappsteg, för att slippa klippa av och fästa så många gånger. Lycka till!

sofia said...

Jag håller också på med en likadan filt just nu och syr ihop rutorna, men jag har ingen aning om vilket som håller bäst. Började för säkert ett år sedan och det känns som om den aldrig kommer att bli klar!

stickkatten said...

har också börjat med en filt tänkte göra av med lite rester har inte bestämt om jag ska sy ihop eller virka men det lutar åt virkning

Anonymous said...

hej. Jag har virkat en liten "fofi"(nuttefilt) i mormorsrutor. Mitt allra första projekt och jag valde efter mycket vånda och googlande att virka ihop rutorna med motiveringen att filten skulle bil mjukare och mer följsam.

Annika said...

Den var lite lik min filt i färgerna, kolla här: http://virkverket.blogspot.com/2008/01/mormorsfilten-frdig.html

Jag sydde ihop mina rutor. Det går nog bra vilket som, mina sitter ihop tätt och bra. Hade som ambition att göra ett helt överkast. Jag tänkte också så, om jag gör en om dagen... men så var jag plötsligt liksom 60 dagar efter då och då. Och så blev jag gravid, så då fick det bli en babyfilt istället :)

Clara said...

Tack för alla tips! Det verkar ju funka både att sy och virka ihop rutorna, så hur jag än jag så blir det nog bra. Jag tror dock att jag kommer att virka ihop mina rutor, av den enkla anledningen att jag slarvar mer när jag syr än när jag virkar.