Monday, October 12, 2009

Att sjunga långsamhetens lov (eller vilja döda långsamheten)

Alltså, det här med tvåändsstickning, det går ju verkligen inte fort. Jag flippade nästan idag när jag insåg att ett varv tagit mig nästan 45 minuter att göra. Ett varv, 72m, 45min! Det är bara inte rimligt. Jag antar att det går snabbare när jag vant mig mer vid tekniken, men det är så omständigt det där när man måste släppa garnet för att växla till stickan med högerhanden. Är det någon som har några tips på hur man gör det lättare för sig?

Min mamma frågade hur tvåändsstickning egentligen fungerar, och det är säkert fler som undrar. Krokmaskan har en himla bra hemsida, men jag ska försöka beskriva så som jag hittills lärt mig:
Varför det heter tvåändsstickning tog mig rejält med tid att lista ut, men när jag börjat nysta garn så att det går att ta från två ändar trillade polletten ner. Jag har föreställt mig att de två ändarna hade med stickorna att göra, men då inte förstått varför inte allt som stickas på strumpstickor kallas för tvåändsstickning... men det är garnet man syftar på.
Man stickar alltså med två trådar (ändar) även när man stickar enfärgade plagg, och man snor trådarna om varandra mellan varje maska. Detta ger varma och slitstarka plagg.
Det svåraste tycker jag är att vänja sig vid att ha garnet i höger hand, och att lägga garnet runt stickan istället för att som annars plocka upp det från fingret. Det går låååångsamt...

11 comments:

Emelie said...

Jag förstår dig. Har precis spenderat två hela kvällar med att lägga upp och sticka åtta rader, bara för att inse att det inte funkar och frogga allt. Hurra..

The Willow Fairy said...

Det verkar ju lite långsamt, även om det säkert kommer att gå lite snabbare snart. Kikade lite på denna sidan. Det är visserligen aviga maskor, och jag antar att de surfat in här också, men bifogar länk i fall...

http://www.stickning.appelqvist.se/Filmen.html

Maria said...

Förstår dig till hundra procent!! Vi har samma utmaning i So you think.... Jag stickar också tvåändsstickning och är nybörjare. Lärde mig i september.
Jag har inte så enormt mycket tips kanske. Mer än att vara lite respektlös med tekniken. För är det något jag fått höra från de flesta så är det att det är viktigt att hitta sin egen teknik. Lärde mig det på kursen och även sen när jag pratade med lite släktingar som tvåändsstickat hela sitt liv (jag bor i Dalarna). Min morbrors fru tipsade om att skippa högerhanden och istället använda vänster och kasta runt varje gång. Och att använda rundsticka istället för strumpstickor,
Jag tycker det går fortare nu, men mina 120 maskors varv tar ju fortfarande en evighet. Men en mindre evighet iallafall! Skratt!

Det är tur Lisa gett oss lång stick-tid! Det lär vi behöva! =)
Lycka till!

Bluewhiskey said...

Låter fruktansvärt förvirrande och invecklat :s
Tror jag ska hålla mig borta från den tekniken :p
Fast.. Jag är ju nyfiken på att testa såklart. Darn..

Monica Hansen said...

Du är tuff som ger dig på tekniken.. jag blev trött bara jag tittade i boken på biblioteket *skrattar*

Men det blir visst väldigt varmt och hållbart, så det kanske är värt allt tålamod:)

maria e said...

Det tar tid, men ibland kan det vara skönt med en stickning som tar tid, dvs inte tar slut på en gång...

Ett tips, stickar du på strumpstickor (den stickan med två spetsar i var sin ände), snurra då upp garnet efter du har stickat klart varje sticka. Annars kommer du snabbt få en hårdtvinnad trassel tråd att reda ut.

Använder du två färger, och varannan maska, med ett udda antal maskor i arbetet. Då blir resultatet rutigt. Pröva, då händer det något medan du sjunger långsamhetens lov.

teresa said...

Tvåändsstickning är inget för den ivrige (om man inte har stickat länge o blivit superduktig), men annars tror jag på det där med Långsamhetens lov, så himla nyttigt i detta samhälle där allt bara ska säga Swisch... Lycka till!

bara Lova said...

Jag är också lite nyfiken på det där med tvåändstickning men känner mig inte riktigt redo än.

Sofia said...

Hej.

Jag har varit inne på din blogg tidigare och tyckte att din blogg var inspirerande och kul. Jag tänkte lägga till din blogg som favorit -men så tappade jag bort länken. Nu hittade jag hit igen tack vare länklistan hos beautifulones.

Marika said...

När jag stickar 2-ändsstickning så håller jag kvar trådarna i högerhanden. Jag har en tråd vid pekfingret och en tråd vid långfingret, och byter plats på trådarna när jag stickat en maska.
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara, men man måste inte släppa garnet mellan maskorna i alla fall.

knitbyme said...

Jag gillar denna stickning o har bla stickat en mössa i våras där 7 stickor var inblandade. Kanske lite avanserat men det var större stickor o det gick mkt snabbare. Jag stickar alltid hårt o har lärt mig att alltid gå upp en halva om inte mer. Vill du ha hjälp är det bara att komma.