Tuesday, October 6, 2009

Bohusstickning


Nu har jag nog bestämt mig... kanske... litegrann i alla fall.

Helst vill jag sticka vantar i bohus-stickning, men det kräver att det finns nåt lämpligt mönster att köpa. Solsilke har inte några på sin hemsida vad jag kan hitta, bohusläns museum har två men de gillar jag inte (jo, jag gillar verkligen de med ränder och prickar, men de känns för enkla). Är det någon som vet något annat ställe?

Hittar jag inget lämpligt skulle även tvåändsstickning eller fair isle vara kul att testa, jag har velat lära mig båda länge!

Att hitta lämpligt mönster skulle vara lättare att göra om jag var frisk nog att gå utanför dörren. Har drabbats av den där stora förkylningen som alltid kommer när man börjat i ny skola, och är därför förpassad till soffan. Merparten av min hjärna är utbytt mot snor känns det...
Hollywood week blir för mig en tanke-vecka, jag lär inte köpa garn förräns nästa vecka. Det är trist, jag vill ju börja nu!

8 comments:

Stickeri said...

Jag har flera kompisar som stickat mössor i Bohusstickning i alla fall. Vet inte varifrån det mönstret kommer, men det är Karin Kahnlund som håller kursen "Stickresan" i alla fall. http://www.uppstickaren.com/

PetraO said...

Man kan ju alltid beställa garn från någon nätbutik... Krya på dig!

The Willow Fairy said...

Har samma problemm som dig, ligger på soffan denna veckan, kanske kan ta mig till stan på fredag. Hade tänkt satsa på halvvantr i Broadway stickningen, men jag gör nog eget mönster med inspiration i någon broderibok. Krya på dig.

Joanna A said...

På ravelry finns en del fina gratis fair islemönster...bohus är lite svårare å hitta fina mönster för. Får ta mönster från nån tröja eller mössa å skapa eget vantmönster :D

Lycka till!

teresa said...

Solveig på Solsilke är en väldigt trevlig kvinna. Om du kontaktar henne o frågar, så kanske hon kan sammanställa ett litet paket åt dig?? Bara en stilla tanke.

Mopplan said...

Bohuslansmuseeum.se har massa stickpaket, både tröjor, vantar och mössor.

Louise said...

Hej!
Jag är också helt såld på Bohus Stickning. Har inte försökt mig på att sticka något än, jag tror jag skulle behöva lite hjälp. Solsilke håller tydligen kurser ibland, men det finns ingen att gå just nu.
Jag tror förresten att boken "Poems of color" innehåller mönster. Du kan ju kika i den. Finns på UB i stan.

Anonymous said...

finns en amerikansk bok om bohusstickning (!) däri hittar du mönster till en massa oliak saker

annan