Saturday, October 17, 2009

Foxtrot goes latin

Så här långt har jag kommit, och det har faktiskt börjat gå i snabbare takt. De tidigare 45min/varv är nu nere i ca 20min/varv, en minskning med 50%! Rätt imponerande faktiskt om jag får säga det själv.
Stickfastheten är dock helt åt skogen, men på ett helt annat sätt än vanligt. Jag är ju hiphopare, och är därför van vid att allt brukar bli för stort. Men inte den här stickningen inte! Den här blir för liten! Väldigt mycket för litet också, jag stickar tydligen hårt som sjutton (det har verkligen inte hänt förut, jag brukar få gå ner i stickstorlek för rätt stickfasthet). Att det här ska bli vantar är uteslutet, däremot skulle de kunna bli lagom som muddar. Väldigt tajta muddar. Foxtrot goes latin skulle man kunna säga.

Så vad har jag lärt mig än så länge?
  • Att det finns nåt som heter z-tvinnat garn
  • Att z-tvinnat garn är extra bra för tvåändsstickning
  • Att nysta från två håll
  • Varför det egentligen heter tvåändsstickning (man nystar från två håll!)
  • Hur man lägger upp och stickar räta maskor
  • Att det underlättar att "snurra upp" garnet mellan varje sticka, annars blir man lätt arg
  • Att det egentligen inte är så svårt med tvåändsstickning, men att det tar jävligt lång tid
  • Sist men inte minst: att inte ge upp. Utan den här utmaningen hade det har varit ett UFO nästan innan det varit ett WIP!
Nu ska jag bara lära mig sticka aviga maskor också, så att jag kan göra såna där fina krusmönster!

9 comments:

Dödergök said...

Det ser jättefint ut!

Och du ta inte så allverligt på det där med z-tvinnat garn, det är faktiskt ganska bluffbetonat. :)

The Willow Fairy said...

En massa nya nyttiga lärdomar - trevligt.

sticksIDAn said...

Oj, vilken tur du har som lärt dig så mycket, så snabbt! och ökat till dubbla takten!
Jag är imponerad.

Stickeri said...

Jag har haft samma problem under våren/sommaren med mitt första par tvåändsvantar någonsin. Det har dock blivit vantar ändå. Trots att det blev tajt som sjutton. Det jag gjorde var en improvisation vid tumkilen. Jag ökade alltså många fler maskor där än normalt. Gick från antal maskor för damvante innan tumkilen till antal maskor för herrvante efter. Det fungerar faktiskt. Jag har precis fått klart tummen på ena vanten så jag ska läga in en bild på min blogg om en stund.

The Willow Fairy said...

Jag kanske skulle prova tvåändsstickning, jag har ju problem med att alla mönster är för stora för mina små händer (stl 6)

MalinJohanna said...

Spännande att följa dina vedermödor eftersom jag själv tänker ge mig på tvåändsstickning ännu i höst.

Eva S said...

Härligt, positivt inlägg! :)
Lycka till o må gott

Andreas said...

De blir fina tror jag! :)

Unknown said...

Hej!
Det ser verkligen jättefint ut! Miljarder gånger snyggare än min första tvåändsstickade vante... :)