Sunday, October 7, 2012

Slottsberget






Häromdagen promenerade vi en sväng på Slottsberget här på Hisingen. Jag älskar de kvarteren, med vackra skeva trähus, vindlande trappor och utsikt över hela hamninloppet. Än så länge är de inte alltför uppfräschade på det där "hej vi har jättemycket pengar och vill se havet sättet" utan mer roliga och tillåtande. Även om en del hus nog skulle må bra av lite omvårdnad...

 Husen byggdes i slutet av 1800-talet av hamnarbetare, och nånstans har jag läst att stadsdelen då inte tillhörde Göteborg och därför fick de bygga lite som de ville. Alltså finns här för Göteborg unika trevåningshus i trä (vet inte hur det är i andra städer, men i Göteborg är alla hus byggda i en våning sten och två trä för brandriskens skull).

3 comments:

miastick said...

Jag håller med om att det är grymt mysigt där! Är aldrig där av "naturliga skäl" men ibland är jag på Aftonstjärnan och kollar in nåt och blir alltid varm i hjärtat- känns genuint.

Sjömans-Elin said...

Under en arbetsdag stannar jag si så där 20 gånger på Slottsberget och det är helt klart rätt mysigt där ute! Och dyrt, om man skulle vilja bo där permanent... :S

annasaviga said...

Jag har bott i Göteborg i 7 år och aldrig varit där. Nu har jag visserligen flyttat från staden, men bor ändå nära. Blir nog att planera in en liten utflykt dit.