Thursday, November 22, 2012

Tvätta ull?

Jag har börjat sticka lite i ullen från Filtmakeriet, men tyvärr blir jag illamående av lukten! Det är knäppt att jag blir illamående av lukter jag faktiskt gillar, som t.ex. ull eller min favoritparfym. Graviditet är inte logiskt.

Det står på ullen att den bör tvättas innan handstickning, och det har jag gjort en gång. Dock bara i varmt vatten eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska tvätta den i, är det någon som har något tips?
Den luktar mindre nu än före tvättning, och kanske är det så att den är svår att få helt luktfri, i alla fall om jag vill ha kvar alla bra egenskaper med lanolinet. Annars får jag väl vänta några månader med att sticka i just det garnet, något säger mig att en enkel slätstickad kofta är rätt perfekt när en ammar!

17 comments:

Anonymous said...

Jag använder sidentvål från Almgrens sidenväveri. Den finns lite varstans på till exempel hantverksaffärer och jag tror att vissa Twilfit säljer den. Den är gjord på palmolja vilket gör att lanolinet bevaras. Det känns skönt att tvätta ull med en oparfymerad naturprodukt, och man blir heller inte torr om händerna av att handtvätta.

Karin Brismo said...

Hej Clara! Tvättbara fårskinn bla från Tranås tvättas i maskin eller för hand i 30 grader med ett tvättmedel med lågt PH-värde. Lactacyd rekommenderas(oparfymerat eller parfymerat)och finns att köpa på apotek eller välsorterade matbutiker. Särkilda ulltvättmedel finns också att köpa på internet. Hoppas det här tipset kan vara till Din hjälp och att illamåendet går över vad det lider . . . Hälsar Karin Brismo http://designbybrismo.blogspot.se

Clara said...

Stickresan: Men är den gjord på Palmolja? Det är säkert en annan sort en den palmolja som finns i matvaror och som jag försöker undvika, men namnet gör ju att jag drar åt mig öronen...

Karin: Lactacyd låter ju bra att tvätta i!

Mirjam said...

Prøv gjerne Eucalan. På basis av lanolin, myk og maskene blir så fine etterpå. Og man slipper å skylle plaggene, en stor fordel etter min mening.

Anna Martina said...

Jag använder alltid vanligt diskmedel, för att tvätta ull eller handspunnet ullgarn och det fungerar utmärkt! Det är helt klart den bästa ullfettlösaren och jag har aldrig haft problem med att det tovar sig eller liknandet!

Anonymous said...

Ecover har ett tvättmedel som passar till ull. Jag brukar använda vanlig gul såpa det tycker jag blir bra.
//Kicki

tovaw said...

Kan rekommendera almgrens sidentvål, men annars funkar det bra med vanligt schampo. Hår som hår!

knitbyme said...

Napp. Diskmefel eller shampo eller balsam....

Erica Bessant said...

Grumme gulsåpa! En eller ett par droppar bara... om du klarar av den lukten det vill säga.

Stickverk said...

Jag använder alltid Eucalan tvättmedel! Perfekt till allt stickat! Finns att köpa hos Textera.se :)

Anonymous said...

Olivoljetvål!! När jag köpte långkalsonger i ylle på Solius i Järna, sålde de hård olivoljetvål (som vanlig handtvål) att tvätta kläderna i, just för att inte förstöra lanolinets positiva egenskaper. När vi sedan spann själva av egen ull i gymnasiet, tvättade vi garnet med den tvålen och det funkade bra. Tvål görs traditionellt på fett-bas, antingen animalisk eller vegetabilisk, och jag gissar att det är därför det inte förstör för lanolinet med tex olivoljetvål eller palmoljetvål som någon här ovan skrev. Tvättmedel och mer moderna tvåler är däremot kemikaliebaserade med tensider och annat som tar bort fettet i ullen. Tror jag(?)
Lycka till hur som helst! Och även lycka till med graviditeten - mamma och pappa hälsar ;-)
Kram, Martha

Fantastick said...

En gnutta av ditt schampoo. Det är vad jag använder, eller ull/siden tvättmedel från Änglamark.

fale artut said...

Hårshampo och diskmedel innehåller en hel del ämnen, och är inte det snällaste mot ull och miljö. Dessutom skummar både shampo och diskmedel mycket, och kräver mycket vatten att skölja bort. Färgkraft har bra tvättmedel, både för ull, silke och fintvätt, till och med i maskin. Låg dosering. Eucalan är också bra, behöver inte sköljas ur. Garnet du har köpt kanske innehåller spinnolja, och inte bara lanolin Ullen tvättas före spinning, och spinnolja tillsätts. Den luktar inte så gott! Prova såpa, eller riv olivtvål i varmt vatten, det är snällare mot ullen. Galltvål kan också fungera.

Unknown said...

Jeg putter nøster og hesper i en nylonstrømpebukse og vasker i maskinen med vanlig ullvaskemiddel. Da blir jeg kvitt spinneolje og kraftig sauelukt :) Nøstene tørker litt sent, så pass på at de ligger luftig nok.

Malin said...

Jag tvättar alltid ull med ett tvättmedel som heter Diadavin och tillverkas av Färgkraft. Helt klart det bästa jag provat i ulltvättarväg! Väldigt milt och bra på att ta bort lukt. Dessutom blir allt som tvättas supermjukt.

Anonymous said...

Jag fick just se att "Tant Kofta" har köpt ullgarn från filtmakeriet och tvättat. Jag tycker att det verkar vara ett klokt och vetenskapligt sätt att få bort det "dåliga" fettet!

Mvh Anna

Anonymous said...

Jag kan tipsa om tvättnötter. Jag tvättar all ull ochlite till med tvättnötter eller flytande tvättmedel gjort av tvättnötter. Plaggen kommer ut rena och mjuka utan tillsatser.

Trevlig blogg, jag är här för första gången och älskar kreativa bloggar!