Thursday, May 22, 2014

Färga garn

På senaste tiden har jag experimenterat lite med att färga garn när jag fått lite tid över. Det är väldigt klurigt och men oerhört kul! Garnerna på bilden ovan är jag nöjd med, men det finns ungefär lika många som blivit (i mina ögon) fula. Härvorna väger ca 25g styck och är sådana som jag haft liggande hemma, ullgarn av okänt ursprung. 

Men jag ville testa på en garnkvalitet jag verkligen gillar också (inget ont om tvåtrådigt ullgarn, jag älskar tvåtrådigt ullgarn, men lyxgarn är ändå lyxgarn) så jag köpte några härvor ofärgad jitterbug av Petra. 

Först ut är två härvor gult, som jag blev nöjd med efter fyra (!) färgbad. 

Det är svårt att få till den där varmt gula som inte blir för brun, men jag tycker att jag lyckades tillslut!

Astrid inspekterar garnet när jag skulle visa det för Josefine. 

 Det fick godkänt i testet "kast med liten härva"

Glad unge som har massa energi! Syrgasen hjälper verkligen, nu vill vi bara veta orsaken så att vi kan komma vidare med det här.

14 comments:

Dödergök said...

Så fina bilder på vackert garn och fin unge. Är sugen på att prova att färga lite igen det var länge sen sist.

Anonymous said...

Fina glada färger och glad Astrid...vilka underbara bilder

Unknown said...

Vilken underbar dotter ni har, hoppas verkligen att de hittar vad som fattas henne.
Vilka fin färger du fått till på garnet.

krakel said...

Önskar att ni snart får klarhet i vad det är m ed Astrid .

Viffla said...

Garnerna ser fantastiska ut och Astrid är ju bara världens sötaste barn.

Jenny said...

Vad härligt att Astrid ändå verkar så glad trots att hon är sjuk. Vad kul att färga garn, Det har jag inte vågat mig på ännu. Jag känner mig som en amatör på handarbete men lär mig lite nytt nu och då.

Emilia F said...

Så skönt att lillan mår bättre - bilderna på henne är helt underbara! Och roligt med garnfärgning! Undrar när jag ska få ändan ur vagnen och göra ett försök jag också...

metamorphosis said...

Åh! SÅ härligt att se Astrid i full fart så där! Vem vet, kanske kan hon utveckla kast med liten härva till en riktig idrottsgren vad det lider, med olika garn-klasser, fingering, bulky, sport... :)

(och ja, syrgas kan verkligen hjälpa enormt! Skönt att det finns att ta till!)

Anonymous said...

Så underbart söt liten dotter du har!!

Anonymous said...

Tack för en härlig Blogg! Tänker mycket på dig och din familj, hoppas allt vänder snart för er!

Annie said...

Vilka härliga bilder- man blir så glad av att se Astrids leende!

Helga said...

Så himla härlig bild när hon kastar garnet :D

Ellinor said...

Superfina garner och Astrid är ju som vanligt bedårande söt! Jag tycker absolut du ska färga och sälja garn. *ställer mig i kö*

Manduzana stickar said...

Du har verkligen fått till superfina färger!