Friday, May 16, 2014

Tack Johannes Persson i Hyssna!



Av en slump har jag fått reda på vem som tillverkat min spinnrock - Johannes Persson i Hyssna. Jag är medlem i en grupp på facebook som heter Spinnare, och där hade Lisa lagt ut en bild på en trasig spinnrock som låg i en container. En annan kvinna kommenterade att det såg ut som en "hyssnarock" och eftersom den såg precis ut som min rock så googlade jag självklart på det. 

Och Google går ju att lita på, jag hittade till bloggen Ullegull som skrev om just spinnrockar från Hyssna. Där nämns spinnrockstillverkarna Oscar och Johannes Persson, och eftersom det står JPS på min och 1909 stämmer med när Johannes levde så måste det ju bara vara han som tillverkat den. Det är så roligt att få veta sånt här, nu gillar jag min rock ännu lite mer! Ska skriva en liten lapp och sätta undertill så att informationen inte glöms bort. 

7 comments:

Unknown said...

Vad roligt att veta ursprunget! Skönt när man kan sätta namn på vem som har gjort olika hantverk så att personen inte glöms bort. För en fin rock är det verkligen :) Har letat förgäves efter markeringar på min rock men tyvärr är den inte namnad eller daterad

Anna Martina said...

Vad häftigt att veta ursprunget på sin rock om man har en gammal. Min är en ny tillverkad så den har ingen sådan spännande historia bakom..

Annie said...

Vad härligt att få veta det exakta ursprunget:)) Det är så fascinerande med historia och hur det påverkar ens liv:))

peewee said...

Så kul! Jag har just köpt ett syskon till din spinnrock, tillverkningsår 1915. Jag fick veta att min kom från Hyssna, och när jag googlade fick jag syn på en bild av din och kände igen signaturen.

Elin said...

Hej! Med största sannolikhet är det hans son Oskar Persson som har tillverkat din spinnrock. Johannes Persson avled nämligen år 1904 och hans son Oskar fortsatte spinnrockstillverkningen fram till ca 1970. Det var vanligt att han signerade spinnrockarna med sin fars signatur i och med att Johannes Persson var väldigt känd på den tiden. Tänkte att det kunde vara kul information för dig att veta =)

Unknown said...

Jag har också en JPS rock 🤗 dock står det bara 19 på min. Kam det vara så att det är sonen då?!

Unknown said...

Jag har också en josrock som det bara står 19 på.