Thursday, June 5, 2014

Acer


Min Acer är klar! 

Är oerhört förtjust i den här koftan. Nätt men inte för gullig. Rolig att sticka är den också med precis lagom komplicerade flätor. 

Och garnet sen! Trots att jag vet att Wollmeise DK växer på längden (så som superwash ofta gör) ville jag sticka i det igen. Kvaliteten är fantastisk och trots flitig användning ser garnet som nytt ut vet jag av erfarenhet av mina andra wollmeise tröjor. Den här gången gjorde jag den lite kortare än jag ville dock, ca 3-4cm och då blev den perfekt i längden. 

Mönstret är välskrivet, det enda jag valde att ändra var längden (pga att jag är mycket kort) och sättet ärmarna stickas på. Jag är inte så förtjust i isydda ärmar så istället plockade jag upp maskor runt om ärmhålet och stickade uppfrån och ner med förkortade varv på själva ärmkullen. 

Garn: Wollmeise DK i färgen Aquarius. 330g gick det åt vilket jag är imponerad av. Då stickade jag storlek 38 inches. 
Mönster: Acer cardigan av Amy Christoffers

8 comments:

olaug said...

Veldig fin jakke, og veldig fin farge! Det var også en smart måte å strikke inn "isydde" armer, det skal jeg prøve å huske :)

KatLinn said...

Så superfin! Och knapparna, perfekt matchning!

Dödergök said...

Så väldigt fin! Jag blir sugen på att sticka någonting i Wollmeise, har bara provat någon liten snutt.

vicarno's mama said...

So beautiful!! (and my favourite colour yarn)

ANNEPÅLANDET said...

Så fin den ble! Flott farge!

Anna Martina said...

Jättefin och vilka fina bilder du tagit!

Helga said...

Supersnygg! Måste typ favorita alla mönster du lägger upp :P

Manduzana stickar said...

Den är verkligen fin, den där koftan! Och den sitter ju perfekt på dig!