Thursday, June 12, 2014

En färgningssynd

För ett år sedan ungefär när jag och Kamilla släppt vår bok så gav jag mig själv riktigt lyxgarn i present. Två härvor Madelinetosh Pashmina som är ett supermjukt garn av merinoull, cashmere och silke. Dock så är jag ju oerhört kräsen med gula nyanser, och den gula (som heter Candlewick) var fin men inte jättefin. Så häromdagen gjorde jag något som eventuellt är att häda, jag färgade över den gula för att få en mer varmgul ton. Att färga över ett handfärgat garn kändes lite som att synda, men jag är mycket mer nöjd med den gula färgen nu :)

Igår hade jag också min första pulshöjande upplevelse av att köpa garn. Efter att Stickpodden-Elin pratat sig varm om PluckyKnitter anmälde jag mig till deras nyhetsbrev och häromdagen annonserade de att de skulle sälja det garn de fått över från en marknad. Jösses vilken upplevelse! Tre gånger hann garnet jag bestämt mig för ta slut innan jag nått själva köpknappen, men tillslut blev två grå härvor mina. Nu hoppas jag att de är så fantastiska som jag hört och väntar med spänning på att de ska landa i brevlådan!

7 comments:

miastick said...

Åh, inget är väl som en sån kick som den man får när man garn-stalkar :)
Men hur Kunde du färga över Candlewick? På riktigt, jag hade velat köpt den istället!

Anonymous said...

Färger är viktiga och nyanser ännu viktigare...ibland förvånas jag över att alla människor inte ser nyanser bara färger. Kitty

ANNEPÅLANDET said...

Hehe, jeg har også kjøpt Plucky-garn. Som det meste av utenlandsk hype-garn, er det jo ikke så fantastisk som alle skal ha det til (hverken Madelinetosh, Wollmeise eller Plucky Knitter er jo SÅ mye finere enn annet garn at det er verdt prisen, spesielt ikke hvis man må betale toll), men gøy er det jo! Og du blir sikkertngodt fornøyd med Plucky-garnet!

6-barns mamma said...

Ser ut som härligt garn!
Har själv just fått ärva fint gult garn i 2 olika nyanser och lite vitt, det är tunnt fint ullgarn och nu hittade inspiration här hos dig och dina fina tröjor och koftor!

Anonymous said...

Tja, om man för hand färgar om handfärgat garn så har man ju fortfarande handfärgat garn... Om man inte är nöjd med färgen och garnet därför ligger i skåpet till noll glädje och nytta så är väl det, om något, en synd!

Clara said...

Mia: haha hur menar du? Att du gillar min färg eller orginal-candlewick bäst? :)

Annepålandet: joo så är det väl, Madelinetosh har jag blivit besviken på flera gånger. Wollmeise däremot älskar jag, särskilt DK!

Garntrassel: så sant!

Anna Martina said...

Är det gula på bilden resultatet av ditt "syndiga färgande" så tycker jag att du kan vara riktigt nöjd :)