Wednesday, July 9, 2014

Söderköping

Vi har det superbra i stugan utanför Söderköping! Jag har som vanligt drabbats av samlar-mani och måste plocka alla bär jag ser (det drabbar mig varje sommar, trots att ingen i min familj någonsin plockat bär utan att direkt stoppa det i munnen). 

Astrid hatar vatten men börjar nu tycka att det är ok att ha i både händer och fötter i balja och barnpool. Eftersom att varje bad av henne slutar med att hon kräks av ilska och panik så vore det väldigt skönt om hon snart började tycka om, eller i alla fall inte avsky, vatten. Hon är för övrigt ett väldigt smutsigt barn :)

 För det mesta hänger vi bara i och runt stugan, men idag åkte vi in en sväng till Söderköping. Där är så fint! 

Där tog vi också en mysig fika :P

Jag har förresten tänkt lite på det här med att lägga ut bilder på barn som gråter/är arga. Vissa ser det som utelämnande men så tänker inte jag. Jag hoppas att Astrid ska tycka att alla känslor är lika "bra" och ok. Att bara ha bilder på henne när hon skrattar och är glad känns som ljug, för så är det ju verkligen inte (vilket väl alla som någon gång umgåtts med ett barn vet). Jag hoppas att hon kommer känna att hon är precis lika älskad när hon är arg och ledsen, och kanske hjälper det att hon ser bilder i fotoalbumet som visar alla sidor av henne? Sen att kameran oftast åker fram vid glada tillfällen är ju en annan sak, man måste trots allt först trösta eller se till att någon annan tröstar och sen fotografera :)

7 comments:

frisky frog said...

Det låter som att ni har sköna dagar. Jag tycker också att alla sinnesstämningar ska få vara med. Livet är ju inte bara rosor... Skönt attestera stumpan utan "sladden". Jag gissar att det där med vatten kommer. =)

mads said...

Precis så tänker jag också! I mina föräldrars analoga fotoalbum ser man ju ut som man gjorde på just det fotot, men i dag kan man ta en miljard digitala bilder och välja den där barnet ser sötast ut. Har därför börjat spara två bilder från varje framkallningstillfälle: en som är supersöt och en där min lilla unge ser ut som en ilsken liten ödla. Och jag gillar henne banne mig lika mycket på bägge bilderna.

Erica Bessant said...

Jag håller med dig att alla sinnestämmningar är lika viktiga. Och tänker att det är ganska nyttigt att kunna prata om bilderna och olika känslor när dem är lite äldre.

Vår dotter är inte heller förtjust i att bada. Så sen hon var ca 6mån har vi duschat henne och det gillar hon mycket bättre! Kanske kan vara värt ett försök med Astrid?

Clara said...

Skönt att höra att fler tänker likadant!

Erica: Vi har testat allt möjligt, bada, duscha, bada i vasken, med oss i badkaret, med badskum osv. Inget funkar. Nu har vi kommit så långt att händer och fötter är ok att få blöta, men så fort ben/armar/rumpa hamnar i vattnet får hon panik. Och huvudet ska vi inte tala om...

Anonymous said...

Vårt barn vägrade vatten en lång period men när han fick sitta i mitt knä i badkaret och välja själv när han skulle kliva i och i blöt gick det bättre. Nu nån månad senare klaffsar han ut i sjöar helt på eget bevåg...

Anonymous said...

Vad bra tänkt kring det här med olika sinnesstämningar! Vi har några arga bilder av stora E i albumet, men lillebror vet jag faktiskt inte...

Anonymous said...

Vad intressant att läsa om hur ni tänker med att alla sinnesstämningar är lika bra. Det skulle jag absolut kunna bli bättre på! Fin blogg du har!