Sunday, July 20, 2014

Turkisk slända


Som jag skrev häromdagen så spann jag lite på min lånade slända när vi var i stugan, så då bestämde jag mig också för att skaffa mig en egen. Valet föll på en turkisk minislända från Gammeldags (just den jag köpte verkar vara slut nu, men det är samma som den med rött "kors"). Dels så tror jag bara att jag kommer spinna på slända i de lägen när jag inte är hemma (för då väljer jag spinnrocken), och då är det bra att den är liten så att den är lätt att ta med. Och så har de turkiska sländorna en stor fördel som syns på bilden nedan:  

De är fiffigt konstruerade så att de går att plocka isär och den spunna tråden blir kvar som ett nystan! Jag tycker också att den är skön att spinna på, har inte så mycket att jämföra med men jag gillar den. Nu ska jag bara lära mig spinna utan att få ont i axlarna också, det blir nästa steg!

2 comments:

Anonymous said...

Det verkar vara ett behändigt litet redskap det där! Själv har jag inte spunnit så mycket, testade pyttelite på slända under min utbildning till textillärare och lite på spinnrock efter det eftersom det finns en fullt fungerande hemma hos föräldrarna. Men nu har våra lejonkaniner här dragit av sig stora tussar av "manen" - förmodligen för att det är så varmt - och jag skulle vilja prova att spinna med den ullen. Men det blir nog svårt,den måste blandas med fårull för den är kort och glatt. Har du några tips kanske?

Lovisa said...

Vad roligt med ett sländinlägg! Jag har precis gripits av stor spinnlust och funtar på att skaffa just en turkisk slända för att enklare kunna tvinna garnet.