Monday, July 21, 2014

Visjögarn

På väg hem från Norrköping stannade vi till på Östergötlands Ullspinneri som ligger lite utanför Ödeshög. Supermysigt ställe, om än lite mindre än vad jag fått för mig. Jag köpte tre härvor röd Visjö, med planen att sticka en sjal och kanske en tvåändsstickad mössa. Färgen heter Nyponröd, så fint namn!

När jag var där passade jag på att fråga lite om varför jag tycker att den grå visjön kliar när alla andra jag pratat med tycker att Visjögarn är så mjukt, och det har faktiskt en förklaring! Nu skulle jag ju skrivit ner direkt vad den trevliga ägaren sa, men om jag minns rätt så spinns just den grå ullen delvis av tack-ull och blir därför lite sticksigare (om jag minns fel och någon annan vet så får ni gärna rätta mig). De färgade garnerna är färgade på vit lammull och därför mjukare. 

5 comments:

nesinom said...

Det förklarar varför min pojk kliade av en tröja stickad i blå och grå ränder. Läcker färg den röda :)

Efwa - Medea said...

Jag tyckte det samma när jag köpte det grå i våras. AlpakkaAnna skrev precis om det och det förklarar ju stickigheten på ett garn som jag tidigare upplevt ha noll kli överhuvudtaget. Det bästa garnet till barnkläder, utom grått då förstås.

Syserine said...

Jag har precis upplevd det samma! Har jo stickat mängder i Visjö och gillar det mycket, fast nu upplevde jag att det gråa var lite mer stickit (stickat en Daisy tunika var jag randade kroppen med grått då det melerade inte räckte). Förklarningen med täckull stämmer bra när jag tittar och känner på garnet, jag funderad eockså på om det kunde spela roll att jag tror det är ofärgad, mer obehandlad då. Tunikan ble jättefin och den kommer stora tjejen alltid ha tröja under så det spelar ingen roll. Det röda är superfint, lite koftsugen på det! Vill också ta tilfälle att säga att det är så kul att någon är kvar i bloggosfären, har stor glädje av din blogg!

AlpakkaAnna said...

Jo, just så sa ägaren till mig också när jag var där förra veckan. Ju mörkare grå, desto mer tack-ull.
Den vita ullen kommer från ren lammull och är därför mjukast och det är den vita som är deras bas vid färgning.

frisky frog said...

Vilken härlig färg! Jag har inte använd grått än, men de färgade är ju ljuvliga. Bra att veta om man vill göra barnkläder... =)