Friday, July 11, 2014

Vitamin D en sommarkväll







Min Vitamin D är klar och jag är otroligt nöjd! Det är verkligen som att svepa in sig i en gyllene kram. Garnet är Dandelion sport från Morris garn, ekologisk handfärgad merino. Det gick åt precis lite mer än 3 härvor, bara kanterna framtill är stickade i garn från fjärde härvan.

Själva stickningen var först jätterolig med alla hålvarvs-ökningar runt oket, men sen tröttnade jag lite vid de förkortade varven. De var så många och så långa... och så är det något jag inte riktigt gillar med att aldrig komma till slutet av varvet. Inte som i rundstickning är man aldrig riktigt kommer till slutet, där har jag inga problem med att lägga ifrån mig stickningen lite när som helst. Men när jag stickar fram och tillbaka så vill jag på något sätt faktiskt komma till slutet. Någon annan som tycker likadant?
Hade de inte varit för de förkortade varven hade jag börjat på en till direkt. Nu kommer det nog bli någon mer ändå, kanske i lin, men det dröjer förmodligen lite.

Jag stickade M1 och gjorde några små ändringar. Stickade kroppen innan ärmarna tex, och gjorde den lite kortare genom att sticka några färre förkortade varv och så skippade jag sista hålvarvet. Nu är längden bra även på en kortis som mig :).

För er som oroar er för fälten vill jag bara säga att jag stog/snurrade runt precis innan själva de odlade grödorna började. Så inga odlingar kom till skada under fotograferingen!

15 comments:

metamorphosis said...

SÅ. HIMLA. FIN.

Som om du sveper in dig i solsken!

Veronika said...

Den var nydelig på deg! For en fantastisk farge gult er...Må virkelig sjekke ut det garnet!

joelle st-laurent said...

så vackra bilder! och en superfin VitaminD!

Ingrid said...

Vilka härliga bilder och koftan är verkligen jättefin! Blir riktigt sugen på att sticka mig en egen Vitamin D någon gång. Just nu stickar jag en liten Loki och har också planerat en Clara-kofta i sommar, så jag lägger projektidéerna på hög :)

Blenda said...

Koftan är jättefin, men bilderna är underbara! Som essensen av svensk sommarkväll liksom... :-)

maria/lilla07an said...

Den blev verkligen superfin! Å nu blev jag sugen igen fast jag bestämt att inte göra någon. Gaah!

Garnhumlan said...

Fint inlägg. Fin kofta, fin Clara och fina bilder. Håller just på med en Vitamin D i lin. Har fastnat vid de förkortade varven. Så, det finns fler som känner som du.

frisky frog said...

Superfin! Det kanske är dags nu.... =)

Annika Dahl said...

Sådan en vil jeg også strikke! Så flot!

Annika GW said...

Härliga bilder och fantastisk fin kofta! / Annika

Theoldhouseknitting said...

Wunderschöne Fotos!Voller Lebensfreude und Deine Jacke steht Dir bezaubernd und die Farbe gefällt mir auch sehr!

Liebe Grüße, Maartje

Siddis back home said...

Fantastisk flott!

Huldr said...

Så herlige bilder! Nydelig jakke, og du kler gult så godt!

Kerstin said...

Härlig kofta! Fina naturbilder, min första tanke när jag såg dig i fältet var hoppas inte där är några fästingar.
Ha en skön sommar

Manduzana stickar said...

Både du och koftan är så himla fina!