Tuesday, May 19, 2015

Mjukt mjukt garn och lite om microns

Nu sitter en gul Pebble beach shawl på mina stickor! Jag har tydligen gett bort eller sålt alla gula sjalar utom en jättestor och varm (alltså hur gick det till?) så jag behöver helt klart en i mindre storlek. 

Valet av garn var lätt eftersom jag var hos Tant Kofta förra helgen och där klämde på det helt galet mjuka garnet Finheten. Jag vet att både jag och andra ofta skriver att garn är galet mjukt, men det här garnet spelar i en annan liga än alla andra garner jag känt på. Det har 16 microns! Om det inte säger så mycket så kör jag en kortlektion i microns och vad det är: mått som används för att mäta diametern på ullfibern, ju lägre diameter desto finare garn. Inom en och samma fårras kan microns skilja rätt mycket, beroende på tex ålder och skötsel. Merino kan variera mellan 10-25 microns, men den vi oftast köper är 18-21 och Finheten har då 16 microns. Jämför med tex cashmere som måste ha en diameter under 19 för att få kallas cashmere.
(källor är Knitters book of wool och Knitters book of yarn av Clara Parkes som rekommenderas varmt till alla som gillar att sticka). 

Sen har jag faktiskt färgat garnet själv eftersom Lotta bara hade en gul härva. Känns ju lite som att svära i kyrkan att köpa garn hos Lotta och sen färga det själv, men det var ju en gul sjal jag vill ha och jag är nöjd med färgen jag fick fram. 


1 comment: