Thursday, May 14, 2015

Trött.

Allt är lite mycket och tungt just nu. Känns som att jag alltid hamnar mellan olika stolar. Fick nyligen reda på att sjukskrivna studenter inte får pengar under sommaren (vilket ju är helt orimligt). Men systemet funkar så att sjukskrivna studenter får csn men det avskrivs av försäkringskassan, och eftersom ingen får csn på sommaren finns inget att avskriva. Men inte blir sjuka friskare bara för att det är sommar, och verkligen inte friskare av att stå utan inkomst. Vi klarar oss eftersom Andreas har jobb med bra lön men det gör mig trött och arg.

Sen har vanliga vårdcentralen remitterat mig vidare till psykiatrin där jag äntligen kom fram i kön och fick träffa en läkare i tisdags. Bara för att få reda på att kön till psykolog är så lång att jag kommer få vänta tills efter sommaren med att få träffa någon sådan. Första gången jag blev sjukskriven var i oktober och första gången jag får träffa en psykolog blir förmodligen i augusti/september.

På vanliga vårdcentralen ställdes jag i kö till psykolog i oktober, men eftersom jag tackade ja till att träffa en sjukgymnast i februari plockades jag bort ur kön, helt utan att någon sa det till mig. Och jo, jag har träffat en privat psykolog och ska fortsätta med det, men det kostar 800kr per gång.

Så läget just nu är inte på topp. Plus att jag är frustrerad på mig själv för att jag aldrig blir bättre, jag är fortfarande trött, orkeslös, yr, illamående, har ingen förmåga att koncentrera mig osv.

17 comments:

Claudia said...

Krya på dig! man måste ha ork för att vara sjuk i Sverige!

Miriam said...

Vad tråkigt att höra! Lycka till och kämpa på!

Anonymous said...

Å vad tråkigt att höra! Det är precis som Claudia skriver, man måste ha ork och helst även en personlig sekreterare för att vara sjuk eller få någon form av behandling. Hoppas att du trots allt kan få den hjälp du behöver snabbare än förväntat. Vilken vårdcentral är du listad på? Själv tillhör jag brämaregården och visst är det kö men att det skall vara så lång väntetid som du blivit informerad om tror jag inte att det var när jag själv sökte. Om det varierar mellan olika vårdcentraler kanske det kan vara värt att byta? Krya på dig!!!

Clara said...

Jag tillhör brämaregården, och där är det kanske 4-5 månaders kö. Men jag upptäckte först i mars att jag hamnat ur kön, eftersom jag träffat en sjukgymnast i januari-februari. Och då ställde min läkare mig i kö till psykiatrin istället, eftersom vårdcentralen är så överbelastad. Har hamnat mellan stolarna, blivit felinformerad/inte informerad alls och tyvärr har jag inte energi att sätta mig in i den här djungeln pga min utmattningsdepression.

Anonymous said...

Hej!
Den här kommentaren är välmenande och säkert har detta redan kontrollerats, men jag vill bara tipsa för säkerhets skull. Har de tagit ordentliga värden på din sköldkörtel? Thyroideaprover visar om man har en under eller överfunktion på skördkörteln. Överfunktion är när man riskerar struma. Underfunktion däremot gör att man blir väldigt trött, samtidigt som det är svårt att sova. Det blir en sorts dvallika sömn, ofta med mardrömmar, frusen, går upp i vikt och en hel del annat. Men det ger också oro, ångest och depressionssymtom. Normalt drabbas man inte förrän i 40-års åldern, men det sker tidigare. Jag fick min i samband med när de utredde min IBS när jag var 24. Åtgärden är enkel, man äter Levaxin -en medicin som är tillskott av sköldkörtelhormon. Som natt och dag kan jag säga. Nu har du ju även en riktig depression/utbrändhet (?), men om detta kan vara värt att kolla upp ifall de inte gjort det. Ett enkelt blodprov, dock oftast inget de kollar när man är så ung som du. Lycka till med vården! Hoppas det finns en återbudslista du kan stå på :)

Anonymous said...

Då förstår jag. Usch vad hemskt att det skall behöva vara så här besvärligt. Kram

Tyg och otyg said...

Fy fan vad drygt, rent ut sagt. Låter helt orimligt att behöva vänta så länge på psykologtid. Jag vet inte hur det är med psykologhjälp, det kanske inte ingår i vårdgarantin? Som någon annan redan skrivit kan det vara bra att ringa den mottagning du ska till och påtala att du kan komma med kort varsel (om du kan det alltså), för då kan de ju kontakta dig om de får återbud från någon annan.
Vårdcentralen borde förresten också låtit dig få komma på första möjliga psykologtid, om det nu var de som klantat till det med väntelistan. Att de är överbelastade är inte ditt problem och borde definitivt inte motivera att du blir skickad någon annanstans med ÄNNU längre väntetid som följd.

Textila Erika said...

Lider med dig, när di hamnar mellan stolarna sådär. Och hur tänker försäkringskassan? Märkligt hur det är i det här landet. Hoppas verkligen du får den hjälp du behöver och det snart!
Känner igen den där frustrationen, så känner jag just nu. Har tampats med nervvärk sedan december. Som tur är går det i vågor, men ha nervvärk på hals och ansikte tär verkligen och jag så frustrerad att jag inte kan handarbeta som jag vill. Men det gäller att ha tålamod med sig själv och sin kropp ibland! Massa kramar till dig!

Candy said...

So sorry to hear. I like your blog. You do a great job with it.

snuttepinglan said...

Vad tråkigt att höra. Har en kompis som hade samma problem när hon var sjukskriven på halvtid samtidigt som hon studerade. Hon sökte sommarkurser och tänkte läsa på halvtid och vara sjukskriven resten men det gick inte på sommaren. Försäkringskassan tyckte att hon skulle söka sommarjobb, och sedan sjukskriva sig från det för att få pengar. Ganska orimligt kan man tycka.

Krya på dig i alla fall!

Anonymous said...

Vet inte om det funkar i detta läge, men jag fick snabb psykologhjälp via BVC. Det är kanske värt ett försök, om du orkar. Det handlar ju om att familjen ska ha det bra också.

Anonymous said...

Hej! känner med dig och min sons sambo har liknande tråkiga erfarenheter. Jag har stickat denförsta Medvind och den blir ju så fin. Startade genast nummer två i restgarner. Tack för ett fint mönster. Hoppas du får en hygglig dag idag. //Britta

Henrietta said...

Jag vet inte alls vad du är utredd för men läkavården missar massor!
Många av dina symtom hade jag och jag har ingen utmattningsdepression, utan jag var glutenintolerant.
Jag tycker du ska be din läkare kolla järn och B12. Brist på järn och B12 gör att man blir trött och jag blev lite slö i hjärna.

Lycka till! Ingen ska behöva gå och må dåligt!
Kram Henrietta

ekomammaistan said...

Men fy! Som du säger, ingen blir ju friskare av att behöva oroa sig för sin ekonomi (även om ni som du säger klarar er).

Kram till dig!

Josefin said...

Orimligt att det ska vara så lång kö.
Jag fick förlossningsdepression och fick gå till en psykolog på barnhälsovården. Det tog bara två veckor. Tycker du kan pröva att gå den vägen, alltså prata med bhv sköterskan. För ditt mående hänger väl ihop med att ditt barn inte mått bra?
Jag hoppas verkligen du kan få hjälp snart och att du ska må bättre.
Stor kram

Anonymous said...

Har du testat egenremiss till Capio Lundby psykiatri? De är ofta riktigt snabba och bra på "mittemellan" svåra saker som är underprioriterade i psykiatrin men för svåra för primärvård.
Lycka till i vårddjungeln!
Kram

Manduzana stickar said...

Det är helt vansinnigt att det ska ta sådan tid att få hjälp. Helt vansinnigt!