Thursday, June 4, 2015

Stapelklänningen


Den här klänningen har varit klar ett tag och är väl använd (syns tex på att den är rätt skrynklig, mitt strykjärn används bara när jag syr ett plagg och i princip aldrig efter det...). Tyget är heeeeeelt ljuvligt och kommer från det japanska märket Nani iro. Det är ett nytt favoritmärke för mig, lite som att blanda Marimekko med Liberty of London och slänga in lite japansk stilkänsla. Dvs perfektion i mina ögon! Jag har köpt Nani iro från två olika japanska säljare, Miss matatabi och Shimgraphica (är ej sponsrad men blir gärna :p ). Kan varmt rekommendera bägge! Och om ni köper så tänk på att de säljs i halvmetrar och bara är 110cm breda. Till den här klänningen gick det åt 2m. 

Tygkvaliteten heter Double gauze och är tunn supermjuk bomull, typ som gasväv i flera lager (ja, alltså här då i dubbla lager, därav namnet). Jag vet inte vad det heter på svenska, nånstans såg jag det kallas dubbel gasväv men det är ju ett rätt trist namn på en fantastisk kvalitet. Hoppas på att det får större spridning för det är typ som att ha på sig pyjamas.

Mönstret på klänningen heter Staple dress, och jag gjorde exakt enligt mönstret men skippade resåren i midjan.   



Bilderna på mig har Karin tagit, vi var nämligen ute häromdagen och fotade hennes jättefina whippet Ipa. Så himla fin hund, och så rolig att fotografera djur! 

7 comments:

Anonymous said...

Fin klänning. Och hunden ser fin ut den med. Nyfiken på tyget. Undrar hur det är med tullavgift från Japan? Såg att på det ena stället var det sale så det tål att fundera på.Kitty

Sofia / rufi design said...

Fantastiskt! Jag funderade senast för två timmar sen hur jag skulle hitta tillbaka till det där mönstret, och så har du bloggat om det! Supersnygg klänning och supertack för länken!

Clara said...

Kitty: Jag har beställt en gång från miss matatabi och två gånger från Shimgraphica (alla gångerna så var det tyg för kanske 3-400kr). Jag behövde inte betala några avgifter de gångerna, däremot så har en kompis till mig också beställt och då en mycket större beställning och då fick hon betala. Men jag räknar alltid med att det kan bli en extra kostnad, det är ju sånt som ska betalas (även om den där administrativa avgiften på 100kr är extremt trist).

Ine said...

Så fin kjole! Likte tøyet veldig godt. Og elsker den fasongen på kjoler, så behagelig og fint!

Anonymous said...

Tack för info...ja alla intressanta länkar.

Lisa said...

Tack för all inspiration! Nu planerar jag mitt syende. Vet du om det bara går att beställa 50 centimeters bitar från de japanska Etsybutikerna?

Manduzana stickar said...

Klänningen är så sjukt fin!