Wednesday, April 20, 2016

Fåvang

Det här är den roligaste stickningen jag vet. Flerfärgsstickning, jag bara älskar det! Just det här ska bli en Fåvang ur Kofteboken.

Själva mönstret tycker jag är sådär, jag skulle bara rekommendera det till en hyffsat erfaren stickare. Jag gör en hel del ändringar, bla förkortade varv i nacken, har gjort om en mönsterbård för att slippa alltför långa flotteringar och så måste en räkna en hel del själv. Men den verkar i alla fall sitta bra och mönstret är fint så jag gillar den ändå.

11 comments:

Marike said...

Vilken fin blogg du har, hittade precis hit! Skulle så vilja lära mig sticka så fint som du!

Cia said...

Det är en helt fantastiskt vacker färgkombination. Vad använder du för garn till den här?

Följer din blogg i tysthet sedan länge, den är en härlig inspirationskälla!

Helga said...

Vad fina färger! Jag har typ inte förstått mig på tröjor utan förkortade varv (alltså som stickas runt hehe). Blir ju jättehögt i halsen huuu.

Birtes tur- og ideblogg said...

Så vakre farger på en nydelig genser. Veldig, veldig fin. Nyt kvelden.

Dagligkreativt said...

Så herlig fargekombination. Elsker grønfargen.
og flerfargestrikk kan sette ens tålamod på prov.

Linnéa said...

Vilken härlig färgkombination. Vad är det för garn?
Kanske en dum fråga men vad innebär det att sticka med förkortade varv i nacken?

Clara said...

Tack! Garnet är Rosy green wool som jag färgat själv för att få precis den gröna nyansen jag ville :).

Förkortade varv är superbra att använda sig av för att forma stickningen, tex få den högre i nacken än framtill. Jag ska skriva ett inlägg som förklarar bättre för förkortade varv är verkligen toppen att känna till!

Linnéa said...

Toppen, det ser jag fram emot :)

Eli Kristin Magnussen said...

Du er helt rå på mønsterstrikk. Og så frisk og god sans for fargekomboer og mønster. Syns dette var lekkert også :))

Åsa said...

Jättefint!

Garnhumlan said...

Vackra färger till en vacker tröja!