Tuesday, April 26, 2016

Förkortade varv

När jag skrev om att jag gjort förkortade varv på Fåvang så fick jag lite frågor om vad det är, så jag tänkte att jag ska förklara lite. 

Förkortade varv (short rows på engelska) används för att forma stickningen på så sätt att bara delar av plagget stickas. Tex så sitter tröjor och koftor mycket bättre om de är högre i nacken är framtill och då kan förkortade varv stickas över ryggen och nacken så att de delarna blir högre. Andra ställen där de ofta används är tex i hälar på sockor, som bystveck på figurnära plagg eller för att ge mer vidd nertill i koftor stickade på tvären (tänk den där superpopulära baby-koftan). 

Den här bilden kommer från Purlwise och jag tycker att den tydligt visar hur förkortade varv fungerar. Den blålila delen är stickad med japanska förkortade varv och formar stickningen. 

Det finns redan massor skrivet om det här på olika ställen och flera youtube videos så om du vill veta mer rekommenderar jag en googling på förkortade varv eller short rows, beroende på vilket språk du föredrar. Det finns mer skrivet på engelska men en del på svenska också. 

Mitt favoritsätt för att sticka förkortade varv är German short rows, de är in princip helt osynliga. Jag lärde mig dem när jag stickade Rililies mönster så därför har jag använt mig av hennes beskrivning som finns här

4 comments:

Karin-Ida said...

Hej Clara,
Kikar ofta in här på din fina blogg för inspiration.
Undrar nu hur du får till det med förkortade varv i mönsterstickningen.
Gör du dem innan, i eller efter oket?
Är kanske en dum fråga för någon som kan mönsterkonstruktion, men jag har ingen aning och skulle gärna vilja veta eftersom just detta lett till att mina tröjor kännts lite obekväma fram
Vore jätteglad om du ville svara med en rad eller två!

Anonymous said...

Jag undrar hur många och långa förkortade varv du brukar sticka i nacken för att få bättre passform. Kan du berätta något om det?

Clara said...

Ja bra frågor, det skulle jag ju skrivit såklart! Jag har alltid gjort förkortade varv ovanför oket, alltså precis innan halsen. Och som ungefärlig grundregel brukar jag göra dem över hela axlarna så att bara halsen fram inte stickas med och sen korta dem lite så att de blir flest varv bak över ryggen. Oj så svårt att förklara, borde rita en bild! Jag brukar i alla fall göra ungefär 3 sets där, dvs 6 varv när jag stickat med lite tjockare garn som i isländska tröjor.

Nu senast när jag stickade Grettir hade den förkortade varv på hela 3 ställen! Ett gäng (tror det var 3) precis innan kroppen sattes ihop med ärmarna, ett gäng precis efter ärmarna och kroppen satts ihop och sen ett precis innan resåren i halsen. Och passformen blev superb! Så det mönstret kan jag rekommendera att köpa enbart för att lära sig mer om förkortade varv och deras placeringar :)

Sebastian said...

Hej

Jeg har strikket en helt lige rundt islandsk sweater; men min søn vil meget gerne have én, hvor halsen bliver højere bagtil end fortil - jeg havde overvejet at tage ujævnt ind, lige før kraven; men det lyder smartere med forkortede rækker - spørgsmålet er bare, hvor og hvor mange.

Jeg kender til forkortede rækker (german short rows) fra sokker (som jeg strikker fra tåen); men jeg mangler lige lidt konkret inspiration til en sweater ,-)

På forhånd tak for hjælpen.