Friday, April 29, 2016

Grettir till Andreas

Den supertråkiga grå slätstickningen övergick i rolig flerfärgsstickning och då gick det snabbt att sticka klart den. Nästan för snabbt, jag hade gärna stickat mer flerfärgsstickning!

Mönstret är Grettir från Brooklyn Tweed och jag kan verkligen rekommendera det. Så bra passform! Jag skrev ju om förkortade varv i det förra inlägget och den här tröjan har hela 3 omgångar med förkortade varv. Först ett gäng på själva kropp-delen, sen ett gäng precis under oket när ärmar och kropp satts ihop och sen ett gäng precis i nacken under resåren. 

Jag har gjort lite ändringar, bla stickar 2:2 resår istället för 1:1 resår, förlängt den (Andreas är drygt 180cm och jag brukar inte behöva förlänga så mycket, men den här fick jag förlänga rejält!) coh så gjorde jag resår i halsen istället för rullkant. Allt enligt Andreas önskemål. 

Garnet är Peruvian Highland wool från Magasin Duett. Färgernas nummer står på projektets ravelrysida, och där står också hur många maskor jag använde eftersom jag fick fel stickfasthet. Vanligtvis är Andreas en L men nu stickade jag enligt maskantalet mellan S och M ungefär, men med längdmåtten från L. 

Både jag och Andreas är nöjda, och den funkar fint att söndagshoppa i!

9 comments:

Raitalammas said...

Tröjan är verkligen fin!

Kristina said...

Jättefin!

Fredrikapåvinden said...

Såå fin tröja! Blir riktigt sticksugen nu!

Helga said...

Asså wow vad snygg tröja! Mönstret är så himla skarpt och snygga färger!

Maja said...

Kjempefin genser! Den passet perfekt:)

RainyNight said...

Det ser ut som om ni är vid Slätta Damm och promenerar. Stämmer det kanske? Supersnygg tröja!

Clara said...

RainyNight: nästan! Vi är vid Ramberget, precis vid lekplatsen där :)

Linnéa said...

Så fin!

Manduzana stickar said...

Superfin!