Friday, July 29, 2016

Virserums konsthall

Vi hälsar på min pappa i hans stuga i Småland och eftersom den ligger 20-25min från Virserum brukar vi göra ett besök på konsthallen där när vi är här. De har alltid så intressanta och progressiva utställningar och jag gläds åt att kulturen frodas även på små orter.

Dessutom uppskattar jag verkligen att slöjden ofta får del i deras utställningar. Här är en del av verket Gräv där du står av Kristina Schultz och Johan Lindberg. Jag är superförtjust i hennes examensarbete "100 dagar" på Konstfack, många av er har säkert precis som jag läst om det i tidningen Hemslöjd. Det här känns lite som en fortsättning, men utgår från material från Småland i produkterna. I bakgrunden på bilden ovan skymtar en Smålandskarta där det står markerat varifrån produkterna kommer. Skulle gärna läst mer om det, men vi var tvungna att skynda oss lite när vi var där (pga treåring) och nu hittar jag ingen mer info. 

Kanske inte de tekniskt bästa slöjdföremål jag sett men så mycket fint och (kanske just eftersom det inte är tekniskt perfekt) så inspirerande! Jag är helt otroligt slöjdpeppad efter att ha sett det här!

Word på det! Den här utställningen fokuserade mest på trä så därav jämförelsen, men fick en kommentar av TextilaErika på Instagram om att ull skapas på ett par månader medans akryl tar en miljon år att bildas. Väldigt tänkvärt, vad är dyrt då egentligen?

Nu vill jag åka hem och slöjda något sånt här. Eller något annat, bara jag får slöjda något nu!

1 comment:

Helga said...

Vad fin den första bilden var! :) Jag blev också superpepp och inspirerad av att läsa den artikeln (och typ alla artiklar) i Hemslöjd!