Sunday, November 27, 2016

Yllekappan

Min yllekappa är färdig! Och jag vet egentligen inte om jag är riktigt nöjd, men å andra sidan är jag aldrig det när ett stort projekt precis är klart. Det är som att allt arbete och alla tankar kring projektet gör att det är omöjligt för det färdiga arbetet att leva upp till mina förväntningar. Men jag har märkt med stickade saker att får de bara ligga till sig ett tag så att de där förväntningarna släpper så blir jag nöjd sen så småningom. Hur som haver så är jag stolt över vad jag sytt och jag känner mig rätt så fin i den! Så det bådar ju ändå gott, kanske blir jag nöjd så småningom.

Mönstret heter Waver jacket och kommer från Papercut patterns. Jag har gjort lite ändringar, bland annat har jag ställt ut den några cm extra i varje sida för att få den mer a-linjeformad. Hur många jag la till har jag glömt, men jag tror att jag ritade till 3-4cm längst ner på varje sida (och sen drog jag en sned linje upp mot ärmhålet), så sammanlagt ökade jag alltså 12-16cm för omkretsen längst ner. För en gångs skulle gjorde jag ingen FBA, jag tyckte inte det behövdes.

 Fickorna ändrade jag också, istället för utanpåfickor gjorde jag Stolpfickor. Jag har blockat mer om det här, där finns också bilder på insidan av fickan och bilder på mina handsydda knapphål. De syns visst inte alls på de här bilderna, men det är så svårt att fota detaljer när jag använder självutlösare.

 Ylletyget kommer från Skroten i Kinna, deras tunnare variant. Jag gillar det och håller tummarna för att det håller sig fint framöver utan att noppa. Fodret (som visst inte kom med på bild här) är ett lite tjockare kappfoder i viskos som jag köpt från Mabelli.

Även om jag inte är helt nöjd så är jag ändå, på det stora hela, rätt tillfreds. Den är varm (fick testa den under minusgraderna som var nyligen i Göteborg och med en medeltjock tröja under frös jag inte alls) och jag känner mig fin i den. Rymlig och bekväm är den också, jag får plats med tjocka tröjor och har ändå rörelsefrihet (mycket mycket viktigt för mig, kanske det allra viktigaste). Det var faktiskt pga bekvämlighetsskäl jag valde en kappa med raglanärm trots att jag egentligen tycker isydd ärm är snyggare. Och så är jag stolt över att jag sytt en yllekappa!

8 comments:

Anonymous said...

Jättefin! Den kan du vara riktigt stolt och tjusig i. Älskar färgen och formen.
Adventskram från Norr

Handgjort av Vera said...

Superfin. Ett sånt drömprojekt att sy en hel kappa - och så roligt att få något som man verkligen trivs i. Jättesvårt med ytterplagg tycker jag. Så roligt att se att det går att göra själv!

Brita said...

...passar dig jätte bra...känn dig nöjd :)...

Ann-Sofie L (jag vill bara sticka) said...

Verkligen fin! Jag vill ha en likadan.

Anonymous said...

Supersnygg - vad duktig du är!

Leftfootdaisy said...

Absolutly Stunning and I'm sure it will grow on you .

Silvia said...

I think it looks great! It's a great shape and color so I'm sure you'll get into it as you wear it.

Unknown said...

Fin siluett med luvan, gillar verkligen plagg med A-linjeform. Min katt sitter på armen när jag skriver så det var inte så lätt märkte jag. Du kan vara stolt över den. Jag kanske också skulle våga mig på att sy en själv, har önskat mig en kappa rätt länge nu.