Friday, December 9, 2016

En prinsessdocka med svärd

Astrid gillar dockor och bäbisar väldigt mycket och i julklapp önskar hon sig "en prinsessdocka med svärd". Själv tycker jag att hon behöver en docka med mörkare hudfärg (vi har egentligen mer djurdockor hemma, men de dockor som finns är alla vithyade) så jag bestämde mig för att köpa en Rubens barn cutie till henne. 
Den klänning som följde med dockan var dock inte särskilt prinsesslik, så jag bestämde mig för att sy en egen. Jag frågade Astrid hur en prinsessklänning ser ut och hon svarade "rosa och lila med snurrkjol, och så har prinsessor krona". Okej då var det bestämt! Jag gick till panduro och köpte på mig massa grejer som kostade mycket mer än jag trott och så gick jag hem och sydde. 

Inspirerad av klänningen som dockan redan hade så blev stängningen i form av kardborre. Enkelt att ta av och på. Stenarna har jag limmat dit med ett superlim. Att sy dockkläder visade sig vara så befriande, när något blir lite skevt eller så spelar det liksom ingen roll. Helt kravlöst och lustfyllt bara, och att till och med kunna använda lim när det behövs liksom!

Kronan funderade jag mycket över. Ville ha en som var lätt att ta av och på men som samtidigt satt ordentligt fast på huvudet. Tillslut bestämde jag mig för att ta en bit spets och måla med guldfärg och sen sy fast resårband i den. Tycker den blev bra!
Svärdet har jag gjort i cernitlera och satt fast små metallfästen på baksidan som ett resårband är fäst i så att det kan se ut som att dockan håller i svärdet. 

Såhär ser alltså kronan ut när den inte sitter på dockan. 

Sen var det så otroligt roligt att sy dockkläder så jag sydde ett helt gäng till! Till de dockor Astrid redan har så är det väldigt viktigt att de ska ha skor och något varmt på sig när de följer med ut, och ofta får de stackarna bara en handduk lindad runt kroppen. Den här dockan är bättre utrustad, yllekappa, vadmalsstövlar, mössa och en väska har hon fått! Även här var det roligt och kravlöst. Beskrivningen på kappans krage var inte så bra och den blev rätt ful, så för att dölja det fulaste sydde jag bara lite langettstygn längst upp. Inte snyggaste lösningen men den duger, och till dockkläder funkar det alldeles utmärkt! Så skönt.

Alla klädernas grundmönster kommer från den här boken som jag lånade på biblioteket, och sen har jag anpassat mönstren för att bättre passa dockan. Jag har sånt mjukt mönsterpapper hemma som var toppen till dockkläder, jag ritade helt enkelt av ett grundmönster och la sen det på dockan och ritade rakt på vart jag skulle ändra.

7 comments:

Handgjort av Vera said...

Himla fint och inspirerande!

BodilE said...

Jeg var så heldig at jeg fant en Rubens barn dokke på loppis, 30 kroner! Synes de er så utrolig fine. Den dukken jeg fant lignet på mitt barnebarn, som er litt mørk. Jeg synes også det er utrolig morsomt å sy klær til dukken. Jeg pleier å sy matchende klær til barnebarnet og dukken. Er litt usikkert hvem som har mest kul med det, barnbarnet eller farmor... Kjempefine klær du har laget, det blir en fin julegave til Astrid!

Silvia said...

Such cute clothes, and the crown! Adorable! Astrid will love it and Mama hopefully had a bit of fun too. Great work!

Karin Åberg said...

Men hjälp vad gullig hon är i hela vinterstassen!

Anonymous said...

Hvor fint!! Jeg tænker, at din datter må blive lykkelig, når hun pakker op - en prinsesse med sværd! Og det fineste tøj! Du er en utrolig omsorgsfuld mor. Glædelig jul! Grete

Emilia said...

Din kreativitet är helt underbar. Och vad nostalgisk jag blev när jag såg den där boken. Mamma hade den när jag var liten och jag bläddrade ofta i den och blev sysugen. Undrar vart den tog vägen.

Manduzana stickar said...

Så himla fina dockkläder!