Saturday, January 21, 2017

Om hur jag blev en sån som tränar

Det här är något jag tänkt skriva om länge men dragit mig för eftersom det är ett känsligt ämne. Vad är det då? Jo träning faktiskt. Lovar att det här inte ska bli en träningsblogg, kommer eventuellt aldrig skriva om träning i framtiden, men jag vill ändå dela med mig av vad träningen betytt för mig. Det här kan nog bli långt och handlar mycket om privata grejer, psyke och tarmsjukdom bla. Jag hoppas att ingen känner sig pressad av det här inlägget - det är helt okej att inte träna, och är du som läser i början av att återhämta dig från en utmattning så är det mer än nog att bara ta sig upp ur sängen. Jag vill ändå berätta om hur mycket träning hjälpt mig, kanske kan det inspirera någon.

Förra våren, i mars-april någon gång, hade jag väldigt många motgångar. Försäkringskassan avslog mitt ärende eftersom jag inte har någon sgi (var student och dessförinnan mammaledig innan jag blev sjukskriven) så jag stod plötsligt helt utan inkomst. Samtidigt sa min terapeut upp kontakten väldigt hastigt eftersom jag var för sjuk för henne. Dessutom hade jag under kort tid tappat 10kg i vikt utan att jag hade någon anledning till det, åt precis som vanligt. Bajsade blod och gick ner i vikt men alla prover och testar visade bara att allt var normalt så sjukvården kunde inte hjälpa mig där heller. Jag visste inte vad jag skulle göra. Inga pengar (dock en sambo med pengar plus ett arv på banken, så tack o lov ingen akut kris där), ingen hjälp med psyket i sikte (ny kö till ny psykiatri pga utsparkad från gamla, jo faktiskt utsparkad) och ett tarmsystem i totalt uppror. Ärligt talat kändes allt rätt så kört för min del, inte ens på psykakuten fick jag hjälp. Och så allt det gamla vanliga med utmattningen då, i form av yrsel och trötthet och 38-graders feber ett par gånger i veckan.




Men ungefär ett halvår tidigare hade jag långsamt börjat träna yoga. Jag har alltid gillat yoga och när jag hittade en bra träningsform med yoga via youtube så kunde jag få till en rutin med att träna. Och så under våren när allt bara var skit och jag var helt desperat så tänkte jag att jo men alla säger ju att träning hjälper både psyke och tarmar så jag testar väl det. Eftersom jag redan tränade yoga via Youtube och gillade det så sökte jag på träningsvideos där och satte igång. Satte som mål för mig själv att träna varannan dag, ca 20-40 min per gång. Eller bara en kvart om allt kändes omöjligt. Och vet ni, jag började gilla det! Nu fick jag snabbt belöning i form av regelbunden avföring (ska ej gå in på detaljer här men jag har en rätt svår variant av IBS och har alltid mycket problem med magen). När jag tränar är min mage tusen gånger bättre än utan träning. Det gav mig motivation till att fortsätta.


Efter ett tag började jag märka att jag mådde bättre psykiskt. Jag orkade leka mer med Astrid, laga mat, handla, allt sånt där som vanliga människor orkar. Fick tillbaka lite lust att göra saker. Kunde tom gå en eftermiddag på Liseberg med Astrid och Andreas (sen efter det fick jag visserligen feber såklart och tillbringade hela nästa dag i sängen, men ändå!). Träningen har hjälpt mitt psyke så otroligt mycket mer än alla de antidepressiva och ångestdämpande läkemedel jag har fått. Jag har fortfarande låååångt kvar innan jag blir frisk, men jag har kunnat förstå att det faktiskt finns hopp, allt är inte kört. Och att ha fått tillbaka hoppet betyder så otroligt mycket.


Nu har det gått nio månader sen jag började träna regelbundet och jag har fortsatt att träna varannan dag. Är så otroligt stolt över mig själv, över att jag fortsatt! Det är också så häftigt att se hur kroppen utvecklas, hur jag när jag började träna kunde behöva pausa en video 5-6ggr bara för att andas och inte dö men att jag nu klarar samma video helt utan problem och utan att behöva pausa. Under de varmare månaderna har jag också börjat löpträna. Det ger mig också självförtroende att orka göra utflykter, för kan jag springa 6-7km (alltså inte springa alla, jag varvar gång och jogg) så kan vi som familj göra fler längre utflykter för jag vet att jag orkar.




Om ni orkat läsa ända hit kanske någon också är nyfiken på vad jag tränar? Förutom att löpträna med en c25k app (c25k står för from couch to 5 kilometer, alltså från soffan till 5km) så tränar jag med Youtube och Cody. Det här är mina favoriter:


Fitness Blender

Rakt upp och ner träning med bara hantlar eller kroppsvikt som redskap. Deras pass känns välgjorda och jag uppskattar verkligen att de aldrig säger saker som "kom igen nu, dags att få kroppen du drömt om" osv, hatar såna saker men tyvärr är det ju väldigt vanligt som någon slags pepp (snälla alla tränare sluta med det). De har mängder med olika pass för allt från nybörjare till mer erfarna, och både kondition och styrka. Tex det här passet gillar jag.

30 day shred med Jillian Michaels

En riktig klassiker i hemmaträning med rätt många år på nacken. Riktigt bra basträning! Har tre olika nivåer, jag har mest kört nivå 1 och 2. Tränar hela kroppen inkl uppvärmning och lite stretching. Hantlar i olika vikter behövs, de i videon har samma hela tiden men det funkar inte alls för mig, jag växlar mellan 1-3kg. Tips är att köpa hantlar o träningsgrejer på Rusta, de har bra och billiga och dessutom fint färgglada hantlar.

Popsugar Fitness

Alltså här är det risk för viss klämkäckhet men jag gillar ändå den här kanalen. I alla fall när de är på en lagom nivå med käckhet. Tex gillar jag det här kettlebell passet eller det här med hantlar och kroppsvikt som också har en väldigt rolig tränare som håller sig på rätt sida om käckheten enligt mig :).

XHit Daily

Även här lite väl klämkäckt ibland plus mycket kommentarer i stil med "tänk på hur snygg din rumpa kommer bli i tighta små shorts" (kräks på sånt) men står man ut med det är många pass roliga. Måste dock också stå ut med att namnen är töntiga, tex är ett av mina favoritpass Kim Kardashian Butt workout. Får lätt personlighetskris av att tycka om ett sånt träningspass, vem är jag?! Det är många 10-minuters pass här så jag brukar plocka 3-4 stycken för att få ihop ett lagom träningspass för mig, men de dagar jag verkligen inte orkar träna brukar jag ändå kunna få till en 10-minutare. Det är ju faktiskt bättre än ingenting. Cardio Kickboxing är tex ett bra sånt kort pass som jag ofta kör som en slags uppvärmning.

KaisaFit

Det här är min träningsidol no1. Vilken spänst och styrka hon har! Följer bla henne på Instagram, men hon har också roliga pass på Cody som är en träningssida. Blir man medlem där kommer några pass gratis, men jag kan också rekommendera att köpa hennes MX30 som jag gillar skarpt. De flesta pass där är ca 30min inkl uppvärmning och inga redskap mer än en matta och en handduk behövs. Dock innehåller passen många hopp så det är nog bra att inte ha några grannar under sig, alternativt bra kontakt med sina grannar då! Jag gillar också Kaisa för att hon har så bra syn på kroppen och träning, det handlar ingenting om utseende utan bara om förmåga och glädje.

Yoga with Adrienne

Tyvärr gör jag inte så mycket yoga som jag önskar längre, det har kommit lite i skymundan till förmån för annan träning. Men om jag tränar yoga gör jag det med Adrienne. Hon är avslappnad och kul och lagom flummig eller hur jag nu ska säga. Kan varmt rekommendera hennes 30 days with yoga som jag kört flera gånger.

Har ni några tips på träningspass till mig? Jag hoppas på att kunna gå till ett gym i framtiden, men just nu är jag inte psykiskt stark nog för det. Har utvecklat en lättare social fobi under min utmattning, det är tydligen väldigt vanligt att göra det. Så gym går bort, och jag måste säga att det här med att träna hemma passar mig väldigt bra. Bara grejen att träningen kan ta en halvtimme och sen är det klart! Då är det lättare att motivera sig själv. Inga väskor att packa eller tid att lägga på att ta sig någonstans. Eller det värsta jag vet, duscha tillsammans med andra.

26 comments:

Hon den där!.. said...

Hejja dig!! Jag blir glad när jag läser ditt inlägg. Inte för allt du gått genom men för att du är påväg därifrån. Jag är i samma situation, inte med ibs men rehabilitering efter cancer. Det du skriver är så rätt på. Träningen ger så mycket mer än alla piller i världen. Jag har turen att ha gym nära och kan träna där i princip själv vissa tider, för det är som du sär, man utvecklar lätt social fobi med knasiga sjukor.
Massor med kramar, hopp om en ljusare framtid tar jag med mig din historia när det går trögt för mig, som pepp. Vi kan ���� -S

Malin said...

Så himla härligt när saker funkar!
Jag tänker att om det finns utegym i närheten av där du bor kan en träning vara promenad/jogg dit, styrka där, promenad/jogg hem. När det våras och blir grönt vill jag vara ute så mycket som möjligt, är du som jag kan det kanske vara trevligt.

Marika said...

Heja dig!
Och tack för tipsen, kanske kan jag också nån gång på riktigt bli en sån som tränar.
Ang motion och depression etc, det finns ett intressant bok som jag rekommenderar (om det är så att du orkar läsa, det kan vara svårt om man har depression/utmattning, vet jag av egen erfarenhet): Hjärnstark av Anders Hansen.
http://www.adlibris.com/se/bok/hjarnstark-hur-motion-och-traning-starker-din-hjarna-9789173630788
Jag tycker ofta man hör "det är bra att träna om man har depression", men ingen förklarar varför. Den här boken gör det!

mulliga m said...

Härligt Clara! Jag vet att träning fungerar. Jag tog mig igenom cellgiftsbehandling och strålning med hjälp av regelbunden träning och sedan har jag fortsatt att träna regelbundet ca 4 pass i veckan. Om jag inte tränar kommer ledvärken tillbaka som jag fick av cellgifterna och tabletterna som jag äter för att slippa få tillbaka cancern. Det där med socialfobi. Just nu hjälper jag mellandottern(utmattningsdepression) att ta sig till gymmet. Du har ingen som kan vara med dig på gymmet/yogan? Lycka till med träningen ��

failbetter said...

Det är sällan jag kommenterar men jag läser och ser dina fina bilder.

Att läsa om hur du har hittat hem i träningen och får ut allt detta - som jag också själv upplever - det är så roligt och inspirerande!

Utöver att säga det så vill jag också bara helt enkelt tipsa om att man inte måste släpa med sig väska till gymmet och byta om och duscha där. Jag kan visserligen tänka mig att duscha ihop med andra, men blä för väskor som man ska komma ihåg att packa ner allting i och sedan packa upp igen. Så jag går ombytt dit och byter bara skor. Det kräver ju förstås att man inte bor jättelångt bort. Men det har också fördelen att man hinner sluta svettas innan man duschar. Utöver det där med väskan då. Jag tror att jag blev totalt väsktraumatiserad under 12 år med skolgympa!

Jag tycker också att Adrienne är kul som yogaledare.

Och springa tycker jag är så himla bra för att koppla bort folk och vila huvudet. Och visst är det härligt att man kan träna och bli lite starkare, lite uthålligare för varje gång. Så är det ju bara man får vara frisk. Och nästan inget annat i livet är så linjärt och enkelt som att om man springer lite längre varje vecka så kan man så småningom springa många kilometer. Jag hoppas du också får uppleva det!

fia said...

Tack för inspirationen!

Birgitta Nilsson said...

Heja dig Clara. Vad imponerad jag är av att du klarar av att träna själv. Vilken diciplin du måste ha. Jag har en rygg som är trasig så jag klarar bara promenader och min sjukgymnastik som består av att ligga på golvet och spänna mina innersta magmuskler. Detta tar typ 5 min och borde göras varje dag. Jag har blivit betydligt bättre på detta de senast veckorna. Har också slappat när det gäller promenader.
Funderar på det du skriver att din mage fungerar mycket bättre med träning. Min är kass pga förstoppande smärtstillande medicin. Undrar om jag skulle få fart på min mage om jag även fick igång mina promenader? Nu blev jag väldigt inspirerad av att ta tag i mina promenader. Jag har väldigt svårt att få igång mig själv. Du inspirerar även till att ta tag i symaskinen när jag ser dina underbart fina kläder/saker, du gör.
Tack för en underbar blogg. Härligt att höra att du börjar må bättre.
Kramar Birgitta på Tjörn

Birgitta Nilsson said...

Heja dig Clara. Vad imponerad jag är av att du klarar av att träna själv. Vilken diciplin du måste ha. Jag har en rygg som är trasig så jag klarar bara promenader och min sjukgymnastik som består av att ligga på golvet och spänna mina innersta magmuskler. Detta tar typ 5 min och borde göras varje dag. Jag har blivit betydligt bättre på detta de senast veckorna. Har också slappat när det gäller promenader.
Funderar på det du skriver att din mage fungerar mycket bättre med träning. Min är kass pga förstoppande smärtstillande medicin. Undrar om jag skulle få fart på min mage om jag även fick igång mina promenader? Nu blev jag väldigt inspirerad av att ta tag i mina promenader. Jag har väldigt svårt att få igång mig själv. Du inspirerar även till att ta tag i symaskinen när jag ser dina underbart fina kläder/saker, du gör.
Tack för en underbar blogg. Härligt att höra att du börjar må bättre.
Kramar Birgitta på Tjörn

Maria said...

Yoganovisen.se - pedagogiska pass med fokus på medvetenhet o rörlighet. Kostar en slant men väl värda det. Nya pass varje vecka.

Ulla Fredriksson said...

Perfekt start på ett nytt hälsosammare stickår.Tack för alla länkar.

Handgjort av Vera said...

Tack. Behövde det här inlägget just nu. Har prioriterat bort träningen för annat en längre tid (pga barn på dagis =småsjuk hela tiden och för att träningen tar tid från mina andra intressen). Men bristen på träning gör ju att jag orkar mindre och får ännu mindre tid. Ska verkligen titta igenom dina tips och försöka få lite regelbundenhet i min träning. Tack för en fin blogg i övrigt och hoppas allt fortsätter gå i rätt riktning!

anneliten said...

Helt underbart att du hittat träningen och att den hjälper dig så mycket! Jag har tränat alltid - i hela mitt 51-åriga liv (med ett litet avbrott när hjärtat krånglade som mest) och skattar mig själv lycklig för att jag inte behöver motivera mig särskilt mycket. Det går av sig självt liksom. Det låter som om du är där nu också - fast för alltid. Grattis till det :-)

Du tipsar om jättemycket bra på internet och jag såg på insta att du tycker yogobe är för dyrt... Jag tycker yogaGlo är fantastiskt. Lite billigare och med massor av olika yoga-former att välja på.

Anonymous said...

Är så glad för din skull Clara! Har oxå tränat under en depression. Man mår verkligen bättre och blir så mycket piggare! Att dela med sig av både med och motgångar är så befriande och starkt! Heja dig! Kram Annika

Helga said...

Vad bra att du la upp detta och jag blir glad för din skull :) Jag har gått in i en period med tätare ångest och borde verkligen träna eftersom jag vet att allt blir iaf lite bättre av det. Satte dessutom ett nyårsmål om att göra yoga tre gånger i veckan. Tycker också om Adrienes videos.

Tycker det är tråkigt att träning är ett laddat ämne eftersom alla faktiskt mår bra av att röra på sig. Jag skulle behöva träna upp min mage och rygg extra mycket efter graviditeten men blev så irriterad av mammamage-appen som hade ett åtdraget måttand som logga. Suck! Ska spara ditt inlägg iaf och spana in dina tips. Kram!

Sarah Du Rietz said...

Hej Clara, utmattning har jag ingen erfarenhet av, men jag har haft ulcerös colit i 16 år nu. Inga detaljer ang avföring chockerad mig längre 😂
Min var väldigt aggressiv och jag blev opererad efter 6 mån och sen ytterligt 2 ggr med 6 mån imellan. Skojade till det med ett tarmvred några år senare också (AJ!!)
Idag har jag ingen tjocktarmen eller ändtarmen kvar alls. Ytterligare 6 mån senare fick jag ledbesvär som också är väldigt aggressiva (samma autoimmuna problematik) och jag tar de starkaste biologiska läkemedel som finns i Sverige idag, tillsammans med låga cellgiftsdoser. Och kommer få göra hela livet. Livet blir annorlunda och med tiden lär man sig sina begränsningar. Och ibland glömmer man de.
Att träna efter förmåga är sååå viktigt, men svårt att känna vilken min förmåga är. Jag brukar köra för hårt och så mår jag sämre sen. Men nu blev jag peppad att försöka mig på medicinsk yoga igen!!!
Sen har jag de sista 2 åren jobbat mycket med kosten och testat mig fram. Jag äter vegetariskt ofta, minst 5 dagar i veckan. Undviker råa grönsaker som tex sallad (enstaka rå grönsak tillsammans med middagen går bra alltså), men gör en grön drink i blender varje morgon. Sen dricker jag alltid ingefärsshot på morgonen och även på kvällen om jag känner att något är på gång, förskylning, skov etc. DET är magiskt. Så bra för magen också. Rekommenderas starkt!

Sen måste jag och säga att jag läste ditt inlägg om försäkringskassan och blev så ledsen att det varit så tufft för dig. Jag har haft jättetur och har bara bra erfarenheter, men att det är sån skillnad på bemötande och hantering av ärenden är ju fruktansvärt! Det gör mig så ledsen och faktiskt också arg att människor som behöver hjälp och stöttning inte får det.

Till sist, tack för en fin blogg och mycket inspiration. Jag har lite försiktigt börjat försöka mig på att sy lite kläder till min son! Lite sneda sömmar men fulla av kärlek!

molntant said...

Vad glad det här inlägget gjorde mig! Jag har också börjat träna på senare år, och märker att det framförallt hjälper mig att hålla mina problematiska axlar under kontroll.

Innan bloggen move it mama la ner hade jag alltid tipsat om den. Bästa peppen till att träna utan någon som helst kroppshets.
Jag använder appen NTC ibland, och passen där är helt okej med varierande längd och svårighetsgrad, men alla som visar övningarna är mycket smala så det är ju mindre bra...

Lycka till med träningen och hoppas att utvecklingen av din sjukdom fortsätter gå åt rätt håll.

Ingrid said...

Heja, heja, i din egen takt!
Skönt att höra att du mår gott av din träning.
Varma hälsningar!!

Klara said...

Blir så glad och imponerad att läsa ditt inlägg och att du har hittat träning som funkar. Plus att jag blir glad att läsa alla kommentarer när jag scrollat ned hit sedan, vilken pepp. Heja alla!

Clara said...

Åh vad glad jag blir för alla fina kommentarer! Och tack för alla bra tips, både om utegym, böcker och andra saker. Ska kolla igenom dem noggrannare någon dag med mer energi!

Mari said...

Adriene är nog det bästa som hänt mig. Efter 15 års uppehåll från yogan hittade jag tillbaka tack vare hennes filmer. Och när jag är lite för folkskygg drar jag mig undan på lunchrasten och yogar i en kvart istället för att sitta kvar i lunchrummet och bara "vara social". Jag mår bättre och mina kollegor står kanske ut med mig lättare (även de som tittar snett på mig och min matta). Nu har jag till och med anmält mig till ett par yogaklasser och hittat precis rätt i yinyoga. Har du ork/tid/möjlighet att testa det rekommenderar jag det starkt.

För egenträning rekommenderar jag Försvarsmaktens app. Inget fluff eller krav på midjemått, men samtidigt inte heller någon sergeant som skriker order (som man skulle kunna tro). Man utgår från sin egen nivå. Är man en skogsmulle som kan vandra i flera timmar rekommenderar jag någon form av led. Jag har Vildmarksleden som börjar ett par kilometer från hemmet och har testat gå en del av den. Det är skönt att komma ut tidigt i skogen där det knappt finns något folk och bara fokusera på att ta sig framåt. Jag går så långt jag känner/orkar/hinner och tar bussen tillbaka hem.

Unknown said...

Hej!
Så peppande inlägg! Skönt att träningen hjälper ♡ Tänkte på din mage och din IBS och vill verkligen inte lägga mig i för mycket eller skrämmas. Har alla undersökningar som kan göras gjorts? Fick själv nämligen tjata mig till minsta lilla blodprov på olika vårdcentraler. Det tog tio år med kämpande från och till (ja det krävs verkligen att en är frisk för att orka vara sjuk) och till slut fick jag en diagnos, rätt medicin och i och med det ett nytt liv.
Det jag vill med kommentaren är bara att peppa dig om du känner att något fortfarande inte stämmer med magen :) Inte för att jag tror att något är fel utan för att skicka stöd om du tror att något mer är fel.
Styrka och kraft till dig ☆
H

Clara said...

H: tack för din kommentar! Jag tror ju fortfarande egentligen att något är fel och skulle vilja ha mer hjälp. Men jag har tjatat mig till undersökningar, tagit massa blodprov och undersökt tarmen och de hittar inga fel. Önskar nästan att de bara kunde hitta något! Helst inget allvarligt då, men så att jag i alla fall kunde få hjälp :/

Anonymous said...

Förstår verkligen.
Styrka ☆
H

Vladimir P said...

Hej, min son fick leukemi i somras och vi hade en tuff sommar/höst, sen började han bli bättre och då slog det mig istället som ett tåg, jag har fått utmattningsdiagnosen, började för ca två månader sen. Idag gick jag mitt längsta, 1,3 km och det tog en halvtimme. Det känns så skönt att se att det blir bättre, gå/jogga 6-7 km låter magiskt just nu! Precis som du,tänker jag att det är nåt annat, att kroppen kan påverkas så enormt av det mentala känns overkligt. Men det verkar bli bättre och bättre, och får hoppas att det "bara" är mentalt som alla säger. Ska börja med videos som du tipsar om, älskar att läsa din blogg! kämpa på!

Lo said...

Hej, efter skithösten och skitvintern där jag tryckt i mig hormoner för att försöka bli gravid via IVF så har min kropp blivit tung och tråkig och ledsen. Att foten gick sönder också bidrog till ännu mer stillasittande. Att gå promenader med hunden gick inte, att gå på Friskis gick inte (och det bär emot att vara med andra hurtiga människor)... När jag läste ditt inlägg så blev jag faktiskt peppad på att komma igång, ett litet steg i taget. Idag har jag för första gången yogat med Adrienne! "40 minuter nybörjarygoa borde jag klara" och det gjorde jag också! Det var roligt, jag blev varm och jag längtar till imorgon då jag ska börja med 30-dagarsyogan. Kanske varannan dag, kanske varje. Som det passar helt enkelt! Att yoga hemma med en liten hund förgyllde också, för han ville gärna vara nära mig och gosa samtidigt.... Så: jättetack för ditt inlägg! Jag hoppas jag kommer kunna bli så stark som du på bilden någon gång :-)

Louise said...

Vad härligt att läsa att du mår lite bättre. Det är så viktigt - men också så svårt - att hitta rätt verktyg för att ta hand om sig själv. Styrka till dig!