Thursday, June 1, 2017

En handbok om Indigo

Förra året experimenterade jag lite med indigofärgning och upptäckte att det verkligen inte fanns några nya böcker om det ämnet. Det jag hittade då var växtfärgningsböcker från 70-talet och några böcker av Gösta Sandberg som visserligen är informativa men också riktigt riktigt tråkiga. Tur då att det nu har kommit ut en ny bok, och dessutom en riktigt bra! En handbok om Indigo av Kerstin Neumüller och Douglas Luhanko är en ren inspirationsfest att bläddra i!

Hela boken är genomgående skitsnygg med massor av vackra bilder. Det här är nog min favorit av alla bilder, visst kliar det i färgningsfingrarna bara av att se den? 

Det finns flera olika recept på hur en kan gå tillväga för att färga med indigo. Ett av de recept jag fastnade för var med banan, det låter ju både kul och knasigt! Förmodligen kommer jag istället testa receptet med fruktos först, det verkar smidigare, men någon gång vill jag testa med bananer. 

Ett kapitel handlar om Shibori, dvs olika sätt att binda, sy, vika, vrida eller pressa kan få olika mönster på tyget när det färgas. På bilden syns några exempel på Itajame shibori.

En annan del tar upp Sashiko, en traditionell japansk broderiteknik som jag verkligen ÄLSKAR. Jag har aldrig testat själv men tycker att det ser helt fantastiskt ut.

Jag gillar också kapitlet om att lappa och laga. Det är verkligen något vi i västvärlden måste lära oss att göra, och då skadar det ju verkligen inte att lära sig att laga så att själva lagningen blir en utsmyckning i sig.

Sammanfattningsvis är det är en mycket vacker bok som både ger inspiration och matnyttig fakta. Jag kan inte komma på något negativt med den, mer än att jag skulle vilja ha ännu mer bilder och exempel på ALLT :). Jag kan verkligen rekommendera den till alla som är minsta lilla intresserad av indigo. Köp den eller låna på närmsta bibliotek (och har de inte köpt in den så ge den som inköpsförslag).

No comments: