Friday, June 15, 2018

En vit skjorta

I såna där böcker om stil och garderober står det alltid att det bör finnas minst en vit skjorta i en garderob. Jag har aldrig känt något behov av en vit skjorta tidigare och tycker förresten inte alls att man behöver bry sig om vad som står i den typen av böcker (även om dom kan vara kul att läsa). Men så kom Kalle in i mitt liv och jag kände ett starkt behov av att sy en vit Kalle. 

Den är sydd på precis samma sätt som min förra Kalle. Strl 10 och med nederkant från Archer istället för Kalles mer speciella nederkant som skjortan har. Jag ville ha den mer basic och dessutom kunna knyta upp den. 

Tyget är vit vävd viskos från Stoff och stil. Inte kritvit utan mer offwhite.Jag var rädd att den skulle bli för genomskinlig men tycker inte att den är det. Har en ljusrosa bh under som inte syns alls. 

Känns som en perfekt sommarskjorta! Avslappnad, sval, skyddar mot solen. Och jag gillar det här mönstret så mycket! Har fått dille på det just nu, syr på min fjärde just nu :P


Mönster: Kalle från Closet Case patterns
Storlek: 10
Ändringar: Nederkant från Archer
Tyg: Vävd viskos från Stoff och Stil

Fotograf: jag själv med självutlösare

4 comments:

knitbyme said...

Hej. Sådana fina saker du syr! Själv har jag inte sytt kläder nästan sen min brudklänning för 24 år sen förutom gardiner tror jag. Tycker det är jättekul att du handlar just på på Stoff o Stil dit jag själv ofta återkommer till. Kram på dig!

Lena Johansson said...

Hej
Din Kalleskjorta är jättefin!! Jag har precis skickat efter mönstret och väntar på det. Vad menar du med nederkant från archer?
Hälsningar Lena

Clara said...

Lena:
Tack! Med nederkanten från Archer menar jag att jag tagit själva fållinjen eller vad man ska säga från ett annat skjortmönster som heter Archer. Kalleskjortan har rätt speciellt ritad nederkant som du säkert sett och jag ville ha en mer klassisk modell.

Anonymous said...

Tack och tack för en inspirerande blog!