Friday, February 8, 2019

Manchester-Sara


Så jag är ju lite besatta av den här grönblå manchestern som finns på Stoff och Stil just nu. Det började med att jag sydde en magväska, sen en ryggsäck och nu ett par byxor. I mitt huvud håller jag på och planerar antingen en kjol eller snickarkjol i samma tyg, visst vore det fint? 

Mönstret till dessa är Sara från Mönsterfabriken, samma som jag sytt tidigare i stretchtwill. Jag gillar verkligen det här mönstret! Väldigt bra byxor. Jag har sytt dessa på samma sätt som de tidigare, dvs strl 98 med linningen ökad 2cm och tagit in dem lite i benvidden. Istället för stolpfickor gjorde jag utanpåfickor så som jeans mm har, tyckte det passade bättre till manchestern. 

Detta tyget har ingen stretch alls så jag funderade på om de skulle kännas för små men nix, det funkar bra! Klart att de är lite stummare än de i stretchtyget så min rörlighet är aningens begränsad (jag är alltså en person som rör mig rätt mycket och ofta sitter tex på huk och i andra "konstiga" ställningar som andra tycker är obekväma) men det funkar helt okej. 

Nästan alla byxor i min garderob går i gråskala, jag har inte ens ett par vanliga blåjeans, så det känns lite annorlunda att ha färg på benen. Behöver vänja mig lite vid det. 

Mönster: Sara från Mönsterfabriken
Storlek: 98
Ändringar: Förstorat linningen med 2cm, gjort benvidden smalare. Kortat av benen så att de passar mig som är 152cm.  
Tyg: Grönblå manchester från Stoff och Stil

No comments: