Sunday, May 26, 2019

Blått



I februari så skrev jag om att jag ville sy mer i linnetyg och postade bilder på två klänningar som inspiration. Dom ser ni här ovan. Efter det så kollade jag runt lite på olika sidor, beställde tygprover från bla Merchant and mills och blev störtkär i ett blått linnetyg hos dom. Det var handfärgat och dyrt, men efter att jag sålt av lite andra kläder så slog jag till och köpte det! 


Och här har ni min version! Det är samma som min gula jag sydde i mars, helt enkelt för att jag ville sy en bärbar toille innan jag sydde i detta dyra tyget. Och precis som den gula är alltså denna i två delar, och kjolen är samma som jag hade i mitt förra inlägg med linnet. Jag är glad att jag sydde den i två delar för även om jag älskar hur det ser ut så är linnet ganska tjockt och det blir rätt varmt att ha det här tillsammans. Min kompis Karin som spelar i ett medeltidsband och har linne + ylle på sig under sommaren säger att tjockt linne är skönt att ha varma dagar eftersom det suger upp svett bra. Och det kanske stämmer, får testa i sommar! Svett har jag ingen brist på när det är varmt om man säger så. 

Mönstret till dessa plagg är lite köpta, lite egna. Överdelen är Zippy top uttan dragkedja och med snedslåband som kantning istället för infodring. Har också lagt till en bit vid ärmarna så det ser ut som uppvik (använde Kalle skjortan som inspiration för det). 

Kjolen är eget mönster, samma som jag sytt tidigare. En halvcirkelkjol som jag gjort lite större i midjan än min egen midja och sen rynkat så att den blir lagom. Väldigt enkel modell! Den har resår bak och är slät fram i midjan (men har satt en resår där också enbart för stabilitet). Fickorna är såna sneda fickor fram som jag inte vet namnet på men kallar för gubbfickor :).

Sen har jag också sytt ett band som jag helt enkelt bara knyter runt midjan för att dölja resåren och markera midjan lite extra.

Tyget är som sagt helt ljuvligt, men jag hade också lite problem med det. När jag ska tvätta linnetyger så lägger jag det alltid först i blöt i badkaret för att få så lite veck som möjligt och med detta tyget märkte jag direkt att det fällde som bara den. Eftersom det är handfärgat tänkte jag inte så mycket på det, tänkte att det kanske var färgat med indigo som aldrig verkar sluta fälla. 

Men när jag sen tvättade det som vanligt i maskinen så tappade det en hel del av sin färg. Färgen är fortfarande väldigt fin, men den tappade en del av det djupet den hade tidigare. Jag blev rätt besviken och mailade Merrchant and Mills om det. De var hur trevliga som helst i sitt svar och erbjöd olika alternativ, bla att han som färgat det skulle färga nytt tyg till mig. I slutändan valde jag att få tillbaka lite av det jag betalat, 20% om jag minns rätt. Jag är så imponerad av hur trevliga de var att ha att göra med! 

Inte lika djupblå färg som från början men fortfarande väldigt fin! 

Mönster: Zippy top och egenritad kjol
Storlek: 40
Ändringar: Ingen dragkedja, kantad med snedslåband och tillagd del som ärmslut.
Tyg: Handfärgat linnetyg från Merchant and mills (det finns inte kvar längre).

1 comment:

Handgjort av Vera said...

Blir så sugen på att testa att sy i linne. Superfin klänning!