Friday, May 17, 2019

Klänning av en sjal

Jag har insett att jag väldigt ofta snöar in på ett visst mönster när jag syr, och så syr jag flera varianter på samma mönster. Det mönstret för mig just nu är helt klart Zadie jumpsuit! Min faktiska jumpsuit är nästan klar och så har jag ju sytt en gul omlottklänning också. Och så denna. Plus planerar kanske en svart omlottklänning i linnetyg också :D.

Det här tyget är egentligen en sjal som jag spontanköpte på Ikea eftersom jag gillade trycket. Eftersom det var en sjal så hade jag inte så mycket tyg att jobba med, 140x140cm för att vara exakt. Därför blev kjoldelen rätt så mycket kortare än vad jag annars brukar sy. 

Först tyckte jag att den blev väl kort. Men lite tror jag att det är en vanesak, jag är helt enkelt inte van längre att ha så här korta klänningar. Förr hade jag det ibland så jag tror jag kan vänja mig igen. Har jag strumpbyxor eller ett par avklippta leggings/cykelbyxor under så är det också lättare att använda den.  Annars tänker jag också att det är en perfekt strandklänning, bra att byta om under och enkel att ha över badkläder.

Och jag är väldigt nöjd med hur den ser ut, tycker att den blev snygg och cool! Kjoldelarna har samma mått på bredden som till min gula, men mycket kortare då. 

Mönster: Zadie jumpsuit
Storlek: 10 (mina mått anger egentligen storlek 12).
Ändringar: kortat livet 4cm, gjort kjol istället för byxor nertill. 
Tyg: En sjal från Ikeas kollektion Annanstans

No comments: