Wednesday, June 12, 2019

Agave

Den här klänningen har varit en bergodalbana känslomässigt. Eller ja så dramatiskt har det väl inte varit, men jag har märkt att det ofta är så att när jag är riktigt peppad på ett projekt så blir jag också besviken ett par gånger under tiden jag syr. Såhär: aspepp och höga förväntningar ---> neeej det blir skitfult ---> det blir väl helt okej ---> fan vad fint det blir ändå ---> aspepp igen ---> nej jag hade fel det blir skitfult. Osv osv. Oftast blir jag nöjd i slutändan, särskilt när klänningen fått hänga till sig i 1-2 veckor. Tror det har att göra med att jag målar upp en fantastisk bild i huvudet av hur det ska kännas när jag har plagget på mig och så visar det sig att klänningen inte gav mig perfekt hy, tjockt hår osv. Lite som när man köper något nytt till lägenheten och tror att NU nu blir mitt hem välstädat alltid. Jag säljer liksom på mig själv en slags reklam, för det är ju precis så reklam funkar. Skitsnygg tjej i klänning = jag kommer bli precis så lyckad som hon om jag köper den klänningen. Vilket förstås inte händer.

Okej slut på svamlet, mer om klänningen! Mönstret är (såklart) Zadie jumpsuit som överdel och sen raka stycken i kjolen. Precis likadan som jag sytt tidigare, bla i svart. Denna har samma mått i kjolen som den svarta, dvs 72x72cm för bakstycket och 55x72cm för framstycket.  

Nytt för denna är att jag tryckt mönstret själv. Tyget är enfärgat grönt linnetyg som jag köpt på Skroten, det dom kallar Karin. Trycket är inspirerat av Rodebjers mönster Agave nut som jag ÄLSKAR, men jag har tyvärr inte flera tusen att lägga på en klänning så jag gjorde en egen variant. Det är ju ingen exakt kopia utan jag har kört på känsla inspirerad av hennes mönster. Mer om hur jag gjorde när jag tryckte har jag skrivit om här

 Efter att den hängt till sig ett tag är jag supernöjd med den här klänningen! En av de finaste sakerna jag sytt den här våren tror jag.

Mönster: Zadie jumpsuit för överdel
Storlek: 10 (enligt måtten har jag storlek 12)
Ändringar: kjol istället för byxdel :)
Tyg: tunt grönt linnetyg från Skroten, ca 125g/m2 skulle jag tro. Blocktryckt av mig.


4 comments:

Anonymous said...

Men så fin klänning! Den passar dej utmärkt och du kommer garanterat vara ensam om den. Duktiga Du!

Anonymous said...

Den är helt enkelt fantastisk, vilket underbart tryck!
Du är så fin i den.

Handgjort av Vera said...

Du är så inspirerande - ännu en fin klänning! Och jag känner igen mig i det där med berg- och dalbana. Brukar både älska och hata mina alster i omgångar från första sömmen till den sista...

Anna said...

Hej!
Hur är Zadie i storlek tycker du?