Sunday, September 29, 2019

Making backpack no3

Min tredje Making Backpack och kanske min favorit? Jo jag tror det, är så otroligt nöjd med den här ryggsäcken! 

Den här varianten är sydd på precis samma sätt som mina två tidigare. Den svarta har ett inlägg här och den grönblå här.

Jag har lagt till en ficka bak på ryggen, även om fickstölder inte är särskilt vanliga i Göteborg så är det skönt att veta att plånbok, mobil och nycklar ligger säkra där. Den är sydd på precis samma sätt som innerfickan, men lite längre innerpåse bara. 

Eftersom detta är min tredje ryggsäck av detta mönstret och min femte ryggsäck totalt sett så har jag lärt mig lite om vad jag gillar. Tex gillar jag verkligen stadiga och stabila ryggsäckar så trots att dry oilskin är rätt stabilt har jag valt att sätta mellanlägg på alla delar, både foder och yttertyg, och dessutom har både bakstycket och framstycket en sån tjock stabiliserande grej. Jag har använt detta men det finns säkert många andra sorter. 

Yttertyget är dry oilskin från Merchant and mills i färgen cumin. Lite dovare i verkligheten än på bild, en helt fantastisk gul enligt mig! Innertyget är från Afro Art. Tycker kombinationen är så fin! 

Velade ett tag kring vad jag skulle ha för dragkedja men tillslut blev det min grå favorit från Stoff och Stil. Det är egentligen en dragkedja för långa jackor så den öppnas från två håll. Allra mest praktiskt är det med sån på metervara där det går att trä på löpare från var sitt håll så att dragkedjan kan öppnas från mitten men jag har bara hittat sån i plast och jag ville helst ha i metall. Plus att jag inte hittade färger jag riktigt gillade. 

Den har samma läderdetaljer som mina två första. Jag gör allt sånt på det stället jag går till för folk med psykisk ohälsa, aktivitetshuset på Bjurslätts torg.

Mönster: Making backpack av Noodlehead
Ändringar: Lagt till ficka på bakstycket och två hållare för vattenflaska/termos. Har också gjort axelbanden lite smalare, de är ca 3cm istället för 4cm eftersom att jag tycker att det är bekvämare så. 
Tyg: Dry oilskin från Merchant and mills i färgen cumin och innertyg från Afro Art. 
Övriga tillbehör: vanligt hobby-mellanlägg och lite tjockare Style-vile mellanlägg i bak och framstycke. Dragkedjor från Stoff och Stil. Alla övriga smågrejer kommer från Bibbis textil. 

3 comments:

Annie said...

Vad duktig du är; den är så snygg!

Saran said...

Sjukt fin. Älskar all extra information kring hur den är gjord, materialval och ändringar du gjort. Så bra tips att ta hänsyn till.

Linnéa said...

Wow! Hade du inte visat insidan med tyget från Afro Art hade jag nästan kunnat svurit på att det vore en massproducerad väska. Jag är så imponerad av alla er som är så bra sömmerskor att era sömnadsverk är mer proffsiga gjorda är butiksköpta produkter.