Thursday, April 16, 2020

Anna och Clara avsnitt 3


Tredje avsnittet! Tema material, men vi pratar en hel del om annat också :). Finns att lyssna på där poddar finns!

Tygaffärer:
SidenCarlson (Stockholm)
Gårda Textil (Göteborg)
Skroten (Kinna)

Tvätta linnetyg:
Här skriver Som när det begav sig om att blötlägga linnetyget innan tvätt.

Olika sätt att göra förkortade varv som vi nämner:
TW make DS som också heter German short rows

Tips till Ellen som ville ha barntröjor i flerfärgstickning för en som stickat med en färg tidigare:

Sömnadsmönster:

Andra saker och personer vi nämner:

Post image
Hermiones fair-isle kofta från första filmen (hittade bilden på Reddit)


Astrids Hönsestrik-kofta



Claras pågående kofta, med grundmönster från Navelli tee.

Annas fail:

En tunn skjorta i ett svårjobbat tyg från Merchand and mills. Inget egentligt fail, men svår att sy! 

Claras fail:

Tryckte fel i tyget till en klänning, det blev tätare prickar på nedersta våden än på de två övre delarna. Det blev till att sprätta upp, trycka om och sy på ny del! 

Astrid har tappat bort sin orangea Oslohuen

Jag har testat på lappteknik i ett plagg men blir inte nöjd.


Veckans inspiration:





2 comments:

Handgjort av Vera said...

Mycket bra avsnitt! Hoppas få hör många fler :)

Karin Åberg said...

Jag borde egentligen inte lyssna för jag blir extremt sugen på att sy och jag hinner egentligen inte ha ett intresse till :D I alla fall, tack vare er vill jag verkligen sy mig något plagg (just nu är jag mest sugen på att sy mig ett par mjukisbrallor för alla mina är trasiga). Jag har sytt litegrann tidigare, men behöver enkla mönster för att inte börja för komplicerat och tröttna pga misslyckande. Men var börjar man leta? Jag har googlat en del men som nybörjare är det så svårt att avgöra vad som är svårt och vad som är lätt. Finns det någon ravelrymotsvarighet för sömnad? Eller har du och Anna några tips på mönsterskapare som gör enkla mönster, några särskilda personer som gör bra tutorials, etc? Det kanske skulle kunna vara ett ämne för ett poddavsnitt (om ni tror att er målgrupp är intresserade av det förstås, om det mest är rutinerat syfolk så är ju detta av mindre intresse). Tack för en trevlig podd!