Thursday, April 9, 2020

Hönsestrik

Astrids hönsestrikk kofta är klar! Den har varit en ren fröjd att sticka. Att sticka flerfärgsstickning är verkligen min bästa sorts stickning! Den här gången utmanade jag mig själv i att inte bestämma i förväg hur koftan skulle se ut utan ta det beslutet varje gång jag kom till en ny "rand". 

Jag orkade inte tänka och räkna själv så jag utgick från Flöjten som är ett mönster jag vet att jag gillar och som sitter bra. De partier som är stickade med förkortade varv stickade jag enfärgade i gult (syns bäst på bilden bakifrån). Ärmarna ser lite långa ut, men det är för att det blåste kall så Astrid drog i dom när jag tog bilderna. 

Mönstren har jag plockat från olika ställen, Anna Bauers bok om Hönsestrik, gamla märkböcker för korsstygn, internet mm. Garnet är rosy green wool, det mesta tror jag är färgat av mig. Det är dels rester från andra projekt och så har jag färgat några nya. Kommer inte riktigt ihåg vilka som är vilka :).

Både jag och Astrid gillar den! Hon kallar den för Hermione koftan. Vi har läst de två första böckerna om Harry Potter och sett första filmen, och i den har Hermione på sig en flerfärgsstickad kofta. Hennes kofta är mer Fair isle än Hönsestrik, men förstår ändå att Astrid tycker att de är lika. 


5 comments:

Linnéa said...

Den är ju så fin! Du har verkligen ett öga för att matcha ihop färger och mönster!

Soffkrakan said...

Ja, du har verkligen en säker stilkänsla! Jag har bläddrat igenom dina mönster här i bloggen och är imponerad. Gråsparvskoftan fäste jag mig särskilt vid och associerade direkt till gamla rosengångsbonader. Mina försök på 80-talet efter den första boken om hönsestrikk kom rakt inte upp till den här nivån!

Lappedamen said...

Nydelig kofte i flotte, friske farger. Jeg beundrer dere som klarer å strikke med flere tråder sammen.

Efwa - Medea said...

Ljuvlig unge och superfin kofta. Har inte stickat hönsestrikk på evigheters evigheter. Får lust att leta fram garn när jag ser allt fint men mycket garn ligger fortfarande i flyttlådor sedan flytten från Frankrike och jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja.

Alicia Sivert said...

En så himla himla himla fin kofta. Såklart Hermione skulle ha haft den.