Monday, April 6, 2020

En Ume till ett framflyttad bröllop

Vi var bjudna på bröllop i maj, men det är förstås framflyttat. Precis som allt annat just nu. Jag hade redan köpt tyg till en klänning till Astrid och bestämde mig för att ändå sy den, det är roligt att sy klänningar till henne! Jag har köpt tyg till en klänning till mig själv med, men får se om jag syr den nu eller om det blir senare/blir något annat. 

Tyget är en vävd viskos och kommer från Tyg.se. Jag köpte det samtidigt som jag köpte tyget till min gula klänning. Tycker det är så fint! Hade gärna sytt något till mig i det men jag köpte det allra sista som fanns, bara 1,5m. Så det fick bli till Astrid. 

Mönstret är en Ume dress som jag hackat lite. Jag sydde överdelen enligt mönstret, men kortade livet 7cm. Sen sydde jag två olika våder, den översta är sydd av två stycken som mäter 37x75cm och den nedre 25x105cm. 

Astrid var först ganska skeptisk, hon tyckte tyget var okej fint men hon har fortfarande svårt att se framför sig hur jag menar när jag föreslår tyg + modell på plagg. Men när klänningen var klar älskade hon den! Hon har på sig den rätt ofta här hemma (det är ca tusen klädbyten per dag för henne när hon leker). Kul med en klänning som både hon och jag tycker är superfin!  

Hon har själv valt vilka accessoarer hon skulle ha på sig på bilderna, alltså skor, strumpor och blommor :)

Om det verkligen blir total lockdown så kan vi alltid springa fram och tillbaka i vår superlånga källare! Försöker tänka positivt i den här skiten...

Mönster: Ume dress från Straight grain patterns
Storlek: 8år 
Ändringar: ja, se ovan
Tyg: vävd viskos från tyg.se, det gick åt 1,5m.

1 comment:

Anonymous said...

Så himla fint, alltihop.
Tycker Astrid valde helt rätt till din fina klänning. Blommorna på huvudet är underbara.
Just vad en behöver se i denna märkliga tid - ett glatt barn. 🧡 /Teresa