Friday, January 28, 2022

Sy kepsar



I mellandagarna drabbades jag av en kort besatthet: att sy kepsar. Sen dess har jag sytt åtta (japp åtta!) stycken. Det är så kul! Det började med att jag såg de fantastiska kepsar som Kårebrand syr och säljer. Min budget tillät dock inget köp just nu så jag började fundera på om jag skulle testa att sy en själv. Googlade runt lite och hittade ProperfitClothing som säljer ett helt gäng med olika mönster för kepsar.  

Nästa problem blev material. Det visade sig vara svårt att hitta material till kepsar i Sverige, eller så var jag dålig på att googla. Men jag hade en reklamkeps hemma som jag inte gillade så jag sprättade upp den och tog delarna. Det gick utmärkt! Efter det har jag gått till loppisar och köpt kepsar där för att sprätta upp. De delar jag återanvänder är: skärmen, svettbandet och ett stabiliseringsband som sitter längst ner runt om. Kepsarna jag köpt har sett helt oanvända ut men jag har såklart ändå tvättat svettbanden. 

Jag är förvånad över hur bra det gick att sy kepsar på vanlig hushållsmaskin! Till skärmen har jag använt en jeansnål och det gick utmärkt. Är de perfekta: absolut inte! Vissa delar är lite skeva, sömmarna har lite skönhetsfel osv. Men de har varit så roliga att sy och jag är riktigt nöjd med hur de blev. 

Eftersom det inte går åt så mycket tyg har jag kunnat använda stuvbitar av fintyger jag hade hemma = väldigt låg materialkostnad och en rolig kreativ process! 

De två på bilderna ovan är sydda med mönstret Dad cap, och jag har sytt en som heter 6-panel hat. Blev absolut mest nöjd med Dad cap så det är det mönstret jag fortsatt med. Jag har tänkt att jag ska ta bilder på hur jag gjort för jag tror att många undrar, men jag har helt enkelt inte orkat. Vi har varit sjuka och jag har sytt enbart för att det är kul! Kanske orkar jag framöver. Men jag rekommenderar verkligen proper fit clothings youtube-kanal, den är väldigt informativ! 

1 comment:

Martina said...

Jag är inne på samma spår men tycker det är svårt att komma tillräckligt nära m dragkedjefoten (medföljande fot t Husqvarna om det säger dig något). Har du något bra trick?