Thursday, November 17, 2022

Hemstickade julklappar - tips

 Årets julklapp som varje år utses av Hui (svensk handel) är i år det hemstickade plagget! 

– Det hemstickade plagget är ett sätt att visa omtanke för sina nära och kära, både genom att fysiskt värma upp mottagaren, men även med all omtanke som ligger bakom kreationen, säger Emma Hernell, vd på HUI Research. Citat hämtat från Svt.

Så jag tänkte att det kanske är på plats med lite tips om stickade julkappar? Obs brasklapp för att jag tycker att vi ska dra ner på julklappar men ska man nu ge något får det gärna vara hemgjort, alterativt köpt second hand eller direkt från en hantverkare. 

Till sin partner: 

Vet ni att det finns en myt som säger att man inte ska ge en stickad julklapp till sin partner innan man är gifta? Jag kan förstå det, tänk vilken besvikelse när man lagt ner så mycket tid och kärlek i ett plagg som sen inte uppskattas tillräckligt (enligt en själv då). Jag har ändå stickat flera tröjor till Andreas innan vi var gifta och det verkar ha gått bra än så länge. 

Mitt tips till partner blir en sjal, tex Python av Emilia Jensen, Nedifrån av Ann-Mari Nilsson, Cicero av Anna Strandberg eller min egen Medvind

Den present jag tror Andreas uppskattat mest är en cowl jag stickade 2013. Det mönstret heter Inspira. Haid av Erika Åberg är ett annat jag gillar. 

Till mamma/svärmor:

Ett par fina stickade vantar. Reklam för egen verksamhet: det här är mitt mönster Astrid. Själv är jag väldigt sugen på att sticka ett par Bassett av Emilia Jensen (till mig själv, ska inte ge bort dom). Andra favoriter är vanten Lysa av Sofia Capelle eller ett par klassiska Selbuvotter. Heidi är ett gratis Selbumönster av Erika Guselius. 

Till pappa/svärfar:

Enligt min erfarenhet älskar äldre män allt praktiskt så kanske en balaclava som kan göras om till vanlig mössa vore något? T.ex. Ronja från Arne och Carlos

Till barn:

När Astrid var liten stickade jag en mössa med flätor till henne och det var den enda mössan hon använde i flera års tid. Andra barn älskade den också så min rekommendation blir mössan Smilla från Hagenhuset

Om barnet du ska sticka till har en favoritdocka är stickade dockkläder en hit! Det finns flera böcker på biblioteket med bra mönster till olika dockor. 

Till det lilla barnet:

Elefanten Elijah av Ysolda rekommenderas varmt, så rolig att sticka! Även hennes stickade tax Poklon är en fröjd att sticka. 

Till syster/svägerskan:

Den som inte blir glad över ett par såhär fina mönsterstickade strumpor kommer aldrig mer få en stickad julklapp! Mönstret till de på bilden är Höstbruk av Erika Åberg. Det finns så många fina strumpor att sticka, några tips från mig blir Anna av Dödergök och Fru Sergel av Tant Ulltuss

Pilea Dk går snabbt och lätt att sticka, perfekt för nybörjaren som vill ge bort stickat i julklapp! Eller för den erfarna också såklart. 

Kanske en basker? Jag är sugen på att sticka Ysoldas nya mönster Cepes Beret. Best Beret av James N Watts är en annan eller Beret no 1 av My favorite things. 

Till svågern:

Jag kan inte göra en sån här lista utan att nämna Oslohuen av Petite Knits. Passar svågern men passar också exakt alla. Det är min, Andreas och Astrids favoritmössa. Bubblare är Musselburgh av Ysolda som är den röda mössan nere till vänster. Ett annat tips på enkel mössa är Muntra av Katarina Linnhagen, den känns som den ultimata julklappsmössan för nybörjaren. 

Till tonåringen:

Nej vet ni, om ni inte känner er tonåring extremt väl och vet vad ni ska sticka till hen så rekommenderar jag faktiskt inte en stickad julklapp till en tonåring. Kommer inte på något stickat att ge tonåringarna i min närhet. Jo förresten! Köp ett par stickor och garn och lär hen sticka. Och ge pengar också, det är ändå det alla tonåringar vill ha. 

Till den trendiga:

Balaclavor är inne just nu så till den trendiga stickar du förslagsvis en balaclava. Jag har stickat Balaclava no 1 från My favorite things men är också sugen på den rutiga Bibi Balaclava av Agnes Brandels

Läs också: förra året gjorde jag en guide på Sydda och stickade presenter och en guide med presenttips till den som stickar/syr

5 comments:

Malena said...

Vilken fantastisk lista!
Jag har själv stickat flera av dina tips och håller med om att det är saker som blir uppskattade, t ex Oslohuen (till kille, 21 år - svart varm mössa önskades), vantarna Lysa (ljusgrå + mörkgrå till mannen) och sjalen Medvind. Tack för tipset om elefanten Elijah - jag stickade en för flera år sedan och hade glömt bort det mönstret - det väntas en maj-bebis som jag gärna stickar en liten elefant till nu när en kollega ska bli pappa.
Vilken tur jag inte visste att man inte ska sticka till sin partner - eller som mitt fall döttrarnas. De visade sig bägge vara mycket stickvärdiga och uppskattar mössor, sockar mm bara de själva får vara med och välja färg ;)

Clara said...

Malena: Ja men att de får vara med och välja är nog nyckeln! Den första tröjan jag stickade till Andreas fick han vara med och välja både mönster och färger till.

Eva Sundström said...

Där gav du många bra tips. Känner bara att tiden är lite knapp så vi får väll se om det blir några stickade presenter här!

Linnéa said...

Så många bra tips! Blev väldigt sugen på att sticka en Balaclava No. 1 till någon i present :)

Marika said...

Men tack för påminnelsen om Astridvantarna! Boken finns i hyllan och garn i lagret, så det är bara att börja. Fast julklapp blir de inte, jag behåller dem själv. ;)