Wednesday, October 21, 2009

Muddar med fläta

Jag har gjort ett mönster! Jag ville sticka enkla men ändå roliga muddar i silke-alpaca, men hittade inget bra mönster. Själv är bäste dräng tänkte jag och gjorde ett själv. Det gör jag ganska ofta, men det här är första gången jag faktiskt skrivit ner det, mer än att klottra ner några anteckningar på nåt löst papper.
Säg gärna till om något i mönstret verkar konstigt eller inte stämmer, för som sagt, det är första gången jag gjort ett mönster som någon annan än jag själv ska förstå.


-->
Garn: Drops silke alpaca, ca 80g. Garnåtgången kan varieras genom olika längd på mudden om man vill. Mina muddar är stickade i färg 7403.
Stickor: Strumpstickor nr 5 + en flätsticka
Såhär gör du:
Lägg upp 31m på dubbla stickor. Dra sedan ut en sticka och fördela maskorna jämt över 3 stickor såhär: 10m, 13m, 8m. Flätan stickas över 13m, jag tycker att det är lättast att hålla dessa på samma sticka.
V1: [2rm, 2am] 2ggr, 2rm, 2am, 9rm, 2am, [2rm, 2am] 2ggr
v2: stickas som varv 1

v3: [2rm, 2am] 2ggr, 2rm, 2am, lyft över 3m på flätsticka och håll den bakom arbetet, 3rm, sticka de 3m som sitter på flätstickan, 3rm, 2am, [2rm, 2am] 2ggr
v4-6: stickas som varv 1
v7: [2rm, 2am] 2ggr, 2rm, 2am, 3rm, lyft över 3m på flätsticka och håll den framför arbetet, 3rm, sticka flätstickans 3m, 2am, [2rm, 2am] 2ggr
v8: stickas som varv 1
Upprepa varv 1-8 tills arbetet mäter 20cm (eller önskad längd).
Sätt 5m på skräpgarn, jag gjorde det 3m in från flätmaskorna räknat. Lägg upp 5m och fortsätt enligt mönstret. Detta bildar hålet för tummen.
Maska av när arbetet mäter 6cm från tummen. Jag gjorde avmaskningen såhär: 2rm, dra den högra stickade maskan över den vänstra, 1rm, dra den högra över den vänstra osv.
Tummen: plocka upp de 5 tummaskorna, dra ur skräpgarnet. Plocka upp 7 maskor och fördela på 3 stickor. Sticka 2rm, 2am så långt du önskar, jag stickade 6v. Maska av.
Sticka en till, tummen görs nu på andra sidan om flätan.
Fäst alla trådar. Klart

45 comments:

silveropulver said...

Oj oj oj vad fina! Och vad kul att du la ut mönstret!

Dödergök said...

Supersuperfina! Och vilken fin färg sen.

Loppan Lorum said...

Jättefina! Jag tror minsann att jag har några udda nystan av just det garnet liggande nånstans. Nu vet jag vad jag kan göra av det!

PetraO said...

Jättefina muddar - tack för att du delar med dig!

sticka går ju said...

Vilka fina! Såna ska jag sticka snart. Tänk att du koreograferar nu också! Wow!

Elin said...

Jättefina! Ska apselut provas när jag får tid :)

med nål och tråd said...

SÅ fina! Tack för att du delar med dig av gobiten. Jag lägger ut ditt mönster på Mönsterarkivet. Hojta om det inte är ok!

Stickeri said...

Jättefina. Jag är stum av beundran över att du skrivit ner ett mönster. Det orkar jag aldrig. Det är en av de utmaningar jag länge har tänkt ge mig själv... nån gång...
Jag har dessutom ganska många diverse-nystan av just silkealpacka, så jag kanske provar ditt mönster.

miastick said...

Å vad fina! Dem ska jag göra. Tack!

Sunna said...

Tack snälla för mönster, de ligger på min önskelista redan

RainyNight said...

Vilka toppenjulklappar! Jag som de flesta har udda nystan av detta underbara garn! Tack! /Liisa

Emilia said...

Jätte-snygga!

Emmagjord said...

Vad bra de blev! Kul att du delar med dig av mönstret också.

Sofia said...

Jättefina :) Beskrivningen var väldigt bra också!

Monica Hansen said...

De var snygga!

Jullan said...

Oj, vad fina! Jag har sparat mönstret och skall pröva det framöver! Blev alldeles förtjust i din gröna sjal!!!!! Letade efter mönstret på länken, men kan inte hitta det. Delar du med dig av mönstret?

Jag lägger till dig på min länklista!

Evfa/Nystverket said...

Men vad fina de är! Ännu ett projekt till att-göra listan. TAck!

Anna said...

Så fina, heja dig! Underbar kombo mellan färg & modell!

Eva S said...

Vackert! Vill testa nu på en gång men får väll försöka tåla mig lite,
Må gott

kreativa hanna said...

jättefina:) och tack för mönstret, dom ska jag definitivt sticka sen!

kasia said...

Hej! Vad fina de blev! Jag kommer att prova möstret. Tack för att du delade med dig.Hälsar Kasia

Katrine_tm said...

Kjempefine pulsvarmere!! Sånne har jeg lyst til å lage også!
:)

Elin said...

Hur fina som helst, de måste jag bara sticka!

Clara said...

Wow, vilken respons! Jag är helt överväldigad och vet knappt vad jag ska svara. Mer än tack tack tack, jag blir så stolt så jag nästan spricker!

metamorphosis said...

Väldans stiliga de där muddarna, och vad skoj att du vill dela med dig av mönstret! :-)

Chaos by said...

Dessa ska provas så fort jag har inhandlat garnet. Älskar halvvantar, det är det bästa! Tack för att du skrev ner mönstret.

Louise said...

Superfina. Du är så duktig!!

Marita said...

Disse var så utrolig lekre at jeg har gjort et par også. Tusen takk. Har linket til mønster i bloggen din.

Orsis said...

Det där verkar jättesvårt och jobbigt! Men någon gång ska jag köpa ett fin fint och dyrt garn på fina gatan och sticka mig ett par :) Kram Orsis

Ronii said...

Fantastiskt fina! Jag blev jätteinspirerad, och kommer absolut försöka mig på ett par sådana här vid tillfälle :)
Tack för att du delade med dig av mönstret!

Fru Mju said...

hittade precis din fina blogg och de här kommer jag försöka mig på en vacker dag! tack för mönstret :)

Sofia said...

Tack för ett super bra mönster! Jag hade aldrig stickat flätor tidigare eftersom jag har trott att det är så svårt, men nu förstod jag precis hur man ska göra!

Eva said...

Tack snälla du för att du vill dela med dej av beskrivningen.
Har stickat dom i Alaska,lite tråkig färg så här till våren,men det var mest för att jag ville stick dom på en gång...

elisabet said...

Tack för ett bra och snyggt mönster.
Stickade mina i svart ingen vårfärg precis men det var vad jag hade hemma.

Sofia said...

Hej hej! Tänkte berätta att jag har testat ditt mönster och fått ett par jättefina vantar! Tusen tack för mönster, inspiration och en fin blogg!

MVH Sofia

Caroline said...

Nu har jag stick/virkat dina superfina muddar =) Dem finns på min blogg, tack för det jättefina mönstret!! Ha en härlig sommardag

Anonymous said...

Hej! Nu är muddarna jag gjort klara och omskrivna i bloggen. Tack för det fina mönstret!

cordyKaye said...

Stört fina muddar, har stickat en redan! En fråga bara: Upplever du att avmaskningen blir tight eller är det jag som är talanglös? :)
/cordy

cordyKaye said...

Tack för tipset, det ska jag pröva! :) Den är ju väldigt skön om man bortser från tightheten längst upp! Håller tummen för att garnet ger med sig lite, trots att jag vet att det sällan gör det :P

Anonymous said...

Du säger på nåt ställe om en schal att du kanske inte tänker blocka den, vad är det? Jag är helt rudis på stickning men surfar på stickbloggar som du på hemnet, skulle jag tro.

Clara said...

Hej anonym som undrar vad blocka är! Det är när man blöter ner det stickade plagget och sen sträcker ut det. Speciellt för spetssjalar är det bra, då nålar man ut den med en miljard nålar och så får den sin rätta form. Det är också bra för saker stickade i två färger för då blir stickningen lite jämnare. Hoppas du förstod, annars kan du googla lite på det så borde du hitta en bra förklaring :)
/Clara

Anonymous said...

Tack så mycket! Jag har just gottat mig åt baudelairesockarna och tänker att en dag...

Virre said...

Tack för att du delar med dig av ditt mönster! Nu har till och med jag klurat ut hur jag ska hantera strumpstickor och mitt första, men med all säkerhet inte de sista, pulsvärmare är snart klara! :)

Trevlig helg!

Louise said...

Tack för det fina och lättstickade mönstret. Dessa muddar matchar perfekt till de sockar jag stickat!

Anonymous said...

Tusen takk for en supert mønster! Fikk endelig strikket et par i går i dobbelt drops alpaca garn. Fine. Blir nok flere par av disse :D