Sunday, October 11, 2009

Saker jag inte trodde jag skulle behöva lära mig 1:


Att nysta garn så att det går att ta garn både inifrån och utifrån är något jag läst om på andra bloggar, men mest scrollat förbi. Varför då har jag tänkt, det funkar ju ändå? Men nu har jag läst mig till att det är himla praktiskt när man stickar tvåändsstickning och därför fick jag alltså ta och lära mig. Det var svårare än jag trodde, men även om det kanske inte är så snyggt så är det funktionsdugligt.

Nu vill jag börja sticka, men det går inte! Jag har inte strumpstickor i lagom storlek hemma, jag trodde jag hade alla tänkbara storlekar men icke. Förhoppningsvis har min mamma några, annars får jag vänta tills på måndag innan jag har tid att köpa några.

6 comments:

The Willow Fairy said...

Snyggt nystan. Det är faktiskt något jag inte heller trodde man behövde, men det är väldigt praktiskt i många lägen. Och så irriterande att snubbla på startlinjen - inga stickor...Lycka till imorgon annars

Annela said...

Om du vill ha stickkompisar, kan jag föreslå Tummelisas stickcafé varannan söndag. Kika in på bloggen www.tummelisagarn.blogspot.com

fale artut said...

Det är så bra med såna nystan, man tar tråden inifrån så ligger nystanet still. Himmel så snajdigt, gjort med en kniv!

sticka går ju said...

Jag resonerar ofta ungefär sådär: "det kan väl inte vara nödvändig". Men så plötsligt har jag lärt mig ändå och tycker t.o.m. att det är användbart... Att nysta sådär lärde jag mig i våras och gillar det skarpt, mest för att nystanet ligger still. Beskäftigt tips: nysta runt en tomrulle (en avkortad folierulle t.ex.) pilla in garnänden i rullen innan du börjar, när nystanet är klart tar man helt enkelt ut rullen. Lycka till med tvåändsstickningen! Det har jag (hittills)inte lärt mig.

sticka går ju said...

Jag resonerar ofta ungefär sådär: "det kan väl inte vara nödvändigt". Men så plötsligt har jag lärt mig ändå och tycker t.o.m. att det är användbart... Att nysta sådär lärde jag mig i våras och gillar det skarpt, mest för att nystanet ligger still. Beskäftigt tips: nysta runt en tomrulle (en avkortad folierulle t.ex.) pilla in garnänden i rullen innan du börjar, när nystanet är klart tar man helt enkelt ut rullen. Lycka till med tvåändsstickningen! Det har jag (hittills)inte lärt mig, men man vet ju aldrig...

Pom A said...

clara, tack för utmärkelsen jag fick av dig tidigare, det värmde. Har dock inte hunnit svara på alla frågor. Något jag verkligen skall ta mig tid att göra när det blir lite tid över. Något som verkligen är en bristvara just nu.

kram

Ps. men din blogg följer jag på håll:) ds,