Sunday, February 1, 2015

Triangelmössa


I början av vintern ville jag sticka en grå basmössa som skulle kunna passa till allt. Är oerhört sugen på grått just nu, eller det är jag i och för sig alltid men extra mycket nu. Men helt grå mössa kändes tråkigt, så jag bestämde mig för ett mönster med trianglar.

Mönstret är mitt eget, jag har utgått från mitt huvud och min stickfasthet med Quince chickadee. För den som vill sticka en liknande finns dock det här mönstret som är i princip identiskt med mitt (för jag orkar inte publicera mönster just nu, är för trött).

Garnet är som sagt Quince Chickadee i den i mitt tycke perfekta ljusgrå färgen. Iceland heter den, och jag har förstått det som att Quince använder sig av naturligt grå ull istället för att färga grå och det är därför de kan få den där perfeka lätt lätt melerade färgen.

Tant Kofta Lotta berättade att grått garn annars inte har prioriterats i de fall där får avlats fram för mjuk och fin ull, utan att det istället har satsats på vit ull som går att färga. Därför kan det vara svårt att hitta just grå fin mjuk ull.

6 comments:

Sylvia said...

Så fin lue/møssa.
Finull har mange fine grånyanser, som er litt melerte. Du kan se garnkartet på Rauma sine sider.

AlpakkaAnna said...

Det var en verkligt fin mössa. Hur är Chickadee jämfört med Visjögarn?
Jag funderar på om det är värt prisskillnaden.

Clara said...

Sylvia: jag älskar rauma, särskilt finullen. Men jag räknar dem till de mer stickiga garnerna, jag önskar verkligen att jag gillade riviga koftor men det gör jag inte. Så deras grå är för stickiga för mig.

AlpakkaAnna: Chickadee är mjukare, helt klart. Jag gillar verkligen visjö, men Chickadee är som hennes mer polerade up-town kusin från New York typ, rundare, mjukare och bouncy. Ibland vill en ha landet (visjö) och ibland staden (chickadee) :D

Julia said...

Åh va fint! Fick din bok "Vantar för alla årstider" av min svärmor. Blev väldigt inspirerad till mönster till mitt pågående tröjprojekt!

Amanda said...

HEJ!
Nu är jag äntligen igång med en ny blogg på blogg.se!
Jag hoppas att mina gamla läsare men även nya hittar till mig.
(Därav dessa jobbiga kommentarer)
Tipsandstuff bloggen är som den låter, en himla massa tips på hur du förbättrar och har kul i din vardag.
Allt ifrån smink&Stil till hur du gör egna bokmärken!
Inte allt för mycket text att läsa! :)

Hoppas att vi ses!

Anonymous said...

Otroligt fin!