Saturday, April 2, 2016

Regnparkas

I höstas sydde jag en parkas och sen dess har jag använt den varje dag som vädret tillåtit. Med en varm tröja under (och såna har jag ju gott om) har den funkat även som vinterjacka och alltså har jag haft den i princip varje dag hela vintern. Så nu tänkte jag att det var lika bra att sy en likadan regnjacka också! 

Jag använde samma mönster, ur Ottobre 5/2013 och det är samma ändringar på den här som på den förra. Alltså några cm FBA, lite förlängd och lite förlängda fickor. Tyget är från Stoff och Stil och jag har också använt sån tejp de säljer som ska strykas fast på alla sömmar för att göra jackan vattentät. Den var hemsk att stryka fast! Helt okej på de raka sömmarna så det var nog inte tejpens fel, men jag svor en hel del när den skulle strykas fast över ärmisättningsdelen och luvan. Förmodligen behövs presskuddar och sånt, jag hade bara ihopknölade handdukar att jobba med och det underlättade knappast. 

Den här gången har jag inget foder i så att jag ska kunna ha den på sommaren så den var inte lika komplicerad att sy. Och så visste jag ju ungefär hur delarna skulle sättas ihop, annars är det ju lite av ett pussel att sy ur Ottobre.  På Kollabora har jag lagt upp en bild på hur alla smådelar fram ska sättas ihop, mest för min egen skull så jag slipper lägga en timme på att klura över det när jag syr en sånhär jacka nästa gång (för ja det kommer bli fler såklart). 

På ärmarna har jag sytt fast reflexband, blev så nöjd över att hitta grå sådana hos Bibbis textil. Plus att jag jämt glömmer reflex så det är lika bra att sy fast dem direkt på jackan.

Jag är supernöjd! Men det kommer dröja ett bra tag (dvs tills jag glömt hur jobbig den där jävla tejpen var) innan jag syr någon mer regnjacka. Och nu håller jag verkligen tummarna för att den faktiskt är vattentät också, det vet jag inte än. Trots att den varit klar i nästan två veckor har det inte regnat särskilt mycket i Göteborg så den har inte fått något ordentligt test. Men det får den nog snart om jag känner Göteborg rätt :).

7 comments:

Handgjort av Vera said...

Jättesnygg. Önskar att jag vågade ge mig på något liknande. Passar dig hur bra som helst :).

Anonymous said...

Alltid bra med regnkläder som man vill testa för då kommer det inte regna på evigheter. Snygg är den. Kitty

Helga said...

Jättesnygg modell! Jag har alltid tunn och vindtät jacka + ylletröja. Tycker det är så himla mkt skönare än en bylsig vinterjacka :)

Nyster said...

Alltså den är SÅ HIMLA FIN. Är mäkta imponerad över dina sewing skills! Fina bilder också, som alltid :)

annasaviga said...

Den är så fin, din regnjacka! Oroa dig inte, efter 10 år i Göteborg så vet jag ju att regnet alltid kommer, förr eller senare. Så du kommer att ha tillfälle att testa din jacka ;)

EvaLena said...

Jättefina, både regnjackan och höstparkasen. Jag har letat efter precis en sån lite oversized (=rymlig och bekväm) parkas, inte hittat nån att köpa, och så ramlar jag in på din sida och där finns den. Snyggt blå dessutom! Önskar jag vågade ge mig på att sy en sån...inspirerad blev jag i vart fall :)

Manduzana stickar said...

Så snygg! Jag blir så imponerad över allt du syr!