Thursday, March 9, 2017

En ny favoritmössa

 Den här mössan har på kort tid blivit en riktig favoritmössa! I nio fall av tio när jag går ut har jag på mig kläderna på bilden: blå jacka, gul sjal och den här mössan. Ibland tänker jag att det är väldigt vad jag gillar svenska flaggans färger men jag hoppas att de i de här nyanserna inte ser ut som svenska flaggan. Faktiskt har jag riktigt svårt för just den blå och den gula nyansen tillsammans som flaggan har. Mörkblått och senapsgult däremot, det är grejer det!

Mönstret har jag kopierat från en mössa som Jenny stickade förra året, eller om det var förrförra. Redan då stickade jag en exakt kopia på hennes mössa med rosa, gula och bruna färger. Den har jag använt mycket och blev sugen på en till, denna gången i blåa nyanser.

Något mönster finns ju inte, men om någon undrar så hade jag 136m i resåren och 160m i flerfärgsstickningen (157 för övre delen av diagrammet för att mönstret skulle stämma). Och så stickor 2.25 för resåren och 2.5 för mönsterstickningen. Garnet är Rauma finullgarn, men den gula färgen har jag själv färgat eftersom jag inte hittade någon tillräckligt varm gul rauma just då.

Mycket nöjd med denna mössa! Kanske blir det en tredje i ytterligare en färgsställning så småningom :).

3 comments:

Ellinor @homeriver.se said...

Så fin! Rolig men stilfull samtidigt! Traditionell och ny! håller med om blått och gula nyanser.

Handgjort av Vera said...

Vilka fina färger :)

Manduzana stickar said...

Den där mössan är riktigt snygg!