Thursday, March 2, 2017

Min favoritklänning 2.1

 När jag visade mitt feministhalsband häromdagen så skymtade den här klänningen lite, nu får den ett eget inlägg. Det är mitt vanliga favoritmönster som jag gjort om lite. Från början baserade jag överdelen på Zippy top och underdelen på kjolen från Factory dress men nu är det så mycket ändrat att knappt något av ursprungsmönstren finns kvar.

 Det jag ändrat är: rundat halsringningen och gjort den lite djupare, tagit in några centimeter i midjan, ändrat kjolen form lite och lagt fickorna som sneda byxfickor istället för sidofickor och gjort veck både bak och fram. Kanske har jag ändrat något mer, det minns jag just nu inte.

Sen gillar jag att kunna markera midjan utan att det sitter åt (har ibs och en mage som kraftigt växlar i omfång) så då sydde jag hällor i midjan och ett enkelt band att dra åt. Funkar fint med skärp också, men det enkla bandet är bekvämare. Och bekvämlighet är det absolut viktigaste med alla mina kläder (det är därför jag gillar holkärmen så himla mycket trots att jag tycker isydd ärm är mycket snyggare egentligen).

Perfekt klänning för mig och mina behov och jag är så glad att ha ett mönster jag själv anpassat efter precis vad jag vill ha! Nu ska jag försöka komma ihåg att jag allra helst vill ha på mig enfärgat - synd att det är så mycket roligare att köpa mönstrade tyger!

Tyget är vanlig vävd viskos från Stoff och Stil, tyvärr inte eko och alldeles för billigt för att kunna vara helt bra.

2 comments:

Anonymous said...

Så fin klänning!! Vad skönt att kunna sy kläder efter sin egen smak, stil och framförallt som ska sitter som de ska.

Unknown said...

Wow, jättefin! Har en fråga om tyget. Hur är det att sy i viskos? Älskar alla mina kläder i viskos men har inte vågat sy i det än. Känns som om det kan vara väldigt slirigt. Har du några tips?