Wednesday, May 31, 2023

Välkommen Billy!

Säg hej till Billy! Han är en whippetkille som flyttar hem till oss på lördag. Jag längtar så otroligt mycket! Allt jag gör just nu är att läsa hundböcker, lyssna på hundpoddar mm. Och eftersom jag hanterar allt i mitt liv med att skapa olika saker så tänkte jag att vi kan kolla på vad jag gjort för saker till Billy!

Jag är helt ny som hundägare så jag har ingen erfarenhet av vad jag kommer behöva. Så jag har mest utgått från tips jag fått från andra och sånt som jag tyckt varit roligt att sy. Blir det inte använt så blir det inte, då har jag iaf fått utlopp för all min längtan genom att sy! 

Först ut är kategorin Promenad. 

Den här sydde jag egentligen för att ha telefonen i på jobbet men jag har inte använt den så mycket till det så istället ska jag testa den som hundpromenadbälte. Från att bilden här togs har jag lagt till tryckknappar och handsytt fast en ficka med dragkedja på insidan för nycklar och mobil så de ligger säkert där. Kommer eventuellt sy en till med fler fickor, får se vad jag behöver. D-ringen på sidan är iaf perfekt att sätta en klicker i!  



Det här är en av de första sakerna jag sydde, en hållare för bajspåsar. Tänker att den kan hänga på kopplet? 
Mönstret är gratis och kommer från See Kate sew


Sen frågade jag på Instagram om tips på saker att sy och flera skrev påse för godis. Jag letade runt lite på nätet och den snyggaste imo var den här. Det finns flera gratisbeskrivningar men jag tyckte det var värt 40kr för att slippa tänka själv plus stödja mönsterskaparen. 

Insidan har ett magnetspänne. Får se om godisarna ligger på plats där eller ramlar ut? I så fall kanske jag kompletterar med en mindre påse inuti. 

Efter att jag sytt den övre påsen så kände jag att jag behövde något slitstarkt men tunt tyg som var lätt att rengöra. Så jag köpte lite taslan och sydde några superenkla påsar. Bara en rund botten och en tub med dragsko längst upp. Tror att de här kommer bli de allra mest använda för de är så smidiga. 

En liten liten scarf för hans första valp-koppel är förmodligen totalt onödigt - men hur gulligt? Supergulligt! 


Leksaker har jag känt mig lite orolig för att sy för jag vet liksom inte vad som är farligt när det går sönder? Valpar biter ju sönder allt och vill inte att han ska råka få i sig något dumt. Men jag sydde en enkel kanin utan fyllning i stark canvas som förhoppningsvis kommer hålla ett tag i alla fall. Jag har också gjort två flätade fleece-leksaker efter beskrivning från Hundtränar-Lilly.

Sist ut är kategorin kläder. Whippets har väldigt lite underhudsfett och fryst lätt så de behöver kläder när det är kallt. Perfekt för en person som syr! Det översta mönstret kommer från The pointy snoot och är egentligen för en vuxen tik men jag skrev ut det på 80%. Får se när det passar! 

Det undre mönstret kommer från en facebookgrupp för att sy hundkläder och heter Uddas täcke. Jag skrev ut det också på 80% och hoppas att det kommer passa till hösten. 

Det finns flera olika mönster för hundkläder som jag kollat på, bla Closet Core, Merchant and mills och the assembly line. Men whippets har så speciell form så jag vet inte riktigt vad som kommer passa? Får se när det blir höst och jag kan mäta på Billy och se! 
 

Har ni tips på fler saker jag kan sy så skriv gärna en kommentar om det! 

1 comment:

Ewa med bloggen Tyg, garn och hund said...

Åh vad kul att ni ska bli med hund. Grattis! Fendi, en dvärgpudel, flyttade hem till oss för ett och ett halvt år sedan. Jag har sytt flera halsband till honom. Det är noga med halsband så att pälsen skonas. Nu tror jag att jag ska sy en tulpanboll till honom för att lägga godis i.