Sunday, August 8, 2010

Mönster till trasorna


Christina frågade efter mönstret till disktrasorna, så här kommer det:

Lägg upp ett maskantal som är delbart med 3, jag brukar lägga upp ungefär 24-27 maskor på stickor nr5. Sticka några varv resår så att trasan inte rullar sig och sticka såhär sen:

Varv 1: 2rm, *omsl, lyft 1m, 2rm, dra den lyfta m över de stickade, upprepa från * till den sista maskan som stickas rät.
Varv 2: avigt
Varv3: 1rm, *lyft 1m, 2rm, dra den lyfta över den stickade, 1 omsl, upprepa från * och sluta sista upprepningen med 2rm.
Varv 4: avigt

Upprepa dessa fyra varv tills trasan är fyrkantig, sticka nåt varv resår så att den håller sig rak även i överkant och maska av. Klart!

Ni får ha överseende med att beskrivningen inte är helt perfekt, varje trasa jag gjort har blivit lite annorlunda eftersom jag aldrig riktigt minns hur jag gjorde sist :)

Själva nätmönstret har jag hämtat från boken Sticka mera, en mycket bra bok när man vill ha inspiration till olika strukturer tycker jag.

5 comments:

Anonymous said...

Tack så jättemycket.
Kanske skulle inhandla den boken.
Tack för det tipset också/Christina

Anita Tørmoen said...

De må nok prøves:)

Heidi said...

Den boken har ju jag, harde nästan glömt av den! Nu ska jag bläddra lite innan jag bestämmer mig för ett mönster till mina disktrasor =) Kanske blir det detsamma som du valt, för de var riktigt fina!

The Willow Fairy said...

Tack - inspirerande disktrasemönster behövs alltid.

Anonymous said...

Tack för mönstret! Tar mig friheten att länka hit.