Saturday, August 28, 2010

Idyll är något farligt

Fina fina Tove Jansson, hon är verkligen min idol! Tänk att det är 65 år sen i år som den första boken om Mumin gavs ut.
Imorse när jag åt frukost kollade jag på dokumentären om henne som SVT gjort, Mumin och havet. Se den alla som gillar Tove det minsta! Hon är så klok, hör bara på det här citatet från dokumentären: "Man kan inte bara ge barn pastell, de måste få rita med svart också"

Den här muggen fick jag i födelsedagspresent, jubileumsmuggen som firar att Mumin fyller just 65 år i år. Det blir väldigt gott kaffe i den kan jag meddela!

4 comments:

Cecilia said...

Jag lyssnar på Mark Levengoods underbara inläsningar av muminböckerna tillsammans med min son och jag älskar dem, mening för mening! Så mycket levnadsvisdom, så mycket hopp i svåra stunder. Vi läste hennes biografi förrförra sommaren och det gav lite extra klangbotten till böckerna. Jättefin mugg!

miastick said...

Hon är min idol också! Jag såg avsnittet på svt play häromdagen och tänkte att jag älskar henne högt. Den där muggen har jag missat, tack för tips :)

Ilsefin said...

Åh, tack för tipset! Jag satt just och letade efter något att titta eller lyssna på i väntan på att mina Mumin-böcker ska komma med posten. Det här blir ju perfekt! *klickar direkt vidare till svt play*

Tant Kofta - Lotta Blom said...

Mumin är också en av mina favoriter.
jag köpte min fösta muggar för 20 år sen och har sen fyllt på vartefter. Den då fått är i min smak så jag får nog slå till igen.
med hej fr. Koftan