Sunday, May 12, 2013

Dronk

För er som följer mig på instagram (clarasofiafalk heter jag där) är det här gamla nyheter, men för ett tag sen sydde jag en dronk åt Astrid. Min mamma sydde Kalikå-djur åt mig och min syster när vi var små, och jag ville såklart att Astrid också skulle få ett (hon lär få fler när hon blir större). Mönstret kommer från den klassiska Kalle K boken som jag lånade på bibblan. Hittar ingen bok att länka till, den kanske inte finns att köpa längre?

Än så länge har Astrid nästan bara hemmagjorda leksaker och jag funderar lite på vad hon kommer tycka om det i framtiden. De flesta barn verkar ju föredra plastiga saker som låter jobbigt, men jag tänker att om vi bara undviker dem så långt det går så vet hon ju inte ens att de finns och kan uppskatta leksaker som även jag gillar. För eller senare upptäcker hon väl de där jobbiga leksakerna, men tills dess kan vi ju välja åt henne :).

13 comments:

Anonymous said...

Men visst går det att göra skrammel-saker? Typ stoppa ärtor i en liten burk och klä in i tyg med lite fransar så det blir greppvänligt...

Julia

Futu said...

Undvik plast så länge det går! även om hon upptäcker dem senare så kommer hon förr eller senare inse att hemmagjort är så mycket bättre ;-)

Anonymous said...

När min dotter fick en Barbiedocka i present slängde jag helt sonika bort den. Hon blev aldrig något Barbiefan senare heller, så kanske hjälpte det. Lycka till!

kråkspark said...

Jag sydde Waldorfdockor i olika storlekar till mina barn och dessa var alltid deras favoriter bland dockor.

fale artut said...

Finns ibland på Tradera, jag sålde en för ett tag sedan. Nya leksaker innehåller ofta inte allt för nyttiga ämnen, och så länge allt åker i munnen är det ju bra att undvika. Äldre leksaker är väldigt populära på Tradera, skrammel-leksakerna brukar ha ett kort liv. Dessutom behöver de ofta batterier. Varför inte virka en boll i bomullsgarn som är tvättbar?

Anna Martina said...

Välj på du bara, jag hade inte mycket leksaker av den typen som liten. Älskade tågbanan från brio och duploklossar allra mest, förutom att bygga kojor och leka i sandlådan. Men det är klart, nu ser utbudet också annorlunda ut, kanske hade man tyckt om andra saker om man var barn idag.

Ida said...

Hihi, vi tänker likadant och jag jobbar stenhårt på att få lillen här att gilla mjuka leksaker, jag stickade till exempel en dinosaurie till honom i julklapp som han först nu har börjat uppskatta, trägen vinner. ;) Den var väldigt rolig att sticka iaf så jag kan varmt rekommendera den till lilla Astrid!

En dronk sydde även min mor till mig, en jättestor vill jag minnas, med ficka på magen till en bebisdronk!

Anonymous said...

Det finns (fanns) två fina Kalikå-böcker utgivna. Har jobbat på fitidshem i många år och sytt massor av Kalikå-djur med barnen,som de älskade att sy. Blev nu glad när jag ser den fina du gjort!
Agneta

Helga said...

Åh vad fin! Min mamma gjorde också såna till oss. Häromdagen pratade hon om att hitta mönster så hon kan sy en till sitt barnbarn :) Tror inte hon kommer att lida över att inte ha massa plastiga leksaker ;)

Manduzana stickar said...

Vilken söt Dronk! Min sambo sydde en anka från den boken i doppresent till ett barn i vår närhet, jättesöt blev den!

Evfa/Nystverket said...

Min tolvåring (!) älskar fortfarande sin hemmasydda blå kanin (nu inne på den fjärde...). De små kalikå-figurerna jag sydde till barnen lektes helt sönder.

Elin said...

åh vad fint med dronk! Själv hade jag en rosa studsande spindel från kalikå, och min bror en mask i ett flygplan. Bästa barnleksakerna!

Anna H said...

Å så fin! Jag önskar jag kunde sy sånt. Vad det gäller leksaker så är min son nu 2,5 år gammal, och än så länge så är det lätt att smussla undan saker från kalasen som jag inte vill att han ska ha. Dessutom gör jag det klart för alla vad han behöver och önskar sig. Jag köper sällan leksaker till honom, ändå tycker jag han har "allt" redan. Det är ju samma som med kläder, han får gärna välja, men det är ju jag som bestämmer utbudet :)