Thursday, May 23, 2013

Hexagoner

Jag har påbörjat ett nytt mastodontprojekt (det räckte visst inte med ett antal tröjor, en mormorsrutefilt och en massa små projekt). Ändå sen jag såg Nusse-Idas fina lapptäcken har jag velat göra ett eget, och jag började egentligen testa för rätt länge sen. Men då förstod jag inte riktigt hur jag skulle sy ihop hexagonerna, nu när Ida förklarat ytterligare en gång förstår jag och då är det så mycket lättare!

Det finns en jättebra förklaring på Nusseblogg om hur man gör, men det jag inte förstod var att i en "blomma" ska alla bitar först sys ihop med mittendelen, sen plockas dess kartongbit ut och först efter det sys de sex bitarnas kanter ihop med varandra.

Detta lapptäcke får ta precis den tid det vill, jag syr några rutor här och några rutor där. Bra att göra under Astrids maraton-amningar, då är en stickning för tung att hålla i men jag blir uttråkad av att bara sitta. Planen är att det ska vara klart om ca ett år när vi gör om arbetsrummet till lekrum. Då ska vi ha en vuxensäng där som kuddhörna/extrasäng och på den ska lapptäcket ligga (Astrid sover i vår säng, och skulle hon ändå sova i egen säng då kommer hon i alla fall inte sova i eget rum).

3 comments:

Helga said...

Oj sytt för hand? Vilket jättejobb! Men fint kommer det bli :) Jag har också varit sugen på att göra något i lappteknik efter att ha sett alla fina bloggar. Hittade en 70/80-talsbok på loppis och lapptäcken så jag får väl ge mig på det snart :p

kråkspark said...

Så fint! Jag sydde ett nytt tyg till sittvagnen i hexagoner på 80-talet när vår första var liten. Den vagnen blev originell!

Anna Martina said...

Superfint, kommer nog att bli ett härligt och färgglatt inslag!