Friday, January 20, 2017

En skjortklänning till Astrid

Jag har sytt en skjorta till Andreas (fortfarande inte fotograferad) och när Astrids såg den så sa hon att hon också ville ha en skjorta. Men det skulle vara en skjorta som var en klänning samtidigt enligt henne. Inga problem tänkte jag, jag syr en skjortklänning! Perfekt till julafton (ja detta var alltså innan jul). 

Skjortklänningen blev inte klar förrän en bit in i januari (så kan det gå) men det var nog lika bra för Astrid hatar den. Hon har fortfarande inte provat den. Enligt henne är detta ingen skjortklänning, så uppenbarligen har vi inte samma bild i huvudet av hur en sådan ska se ut. Ser fram emot när vi kan rita och skissa tillsammans och planera eventuella plaggs utseende...

Nåja, jag är i alla fall väldigt nöjd med den och den var dessutom rolig att sy. Jag ville sy en sån lite gammaldags murarskjorta till henne och i min jakt efter såna hittade jag mönstret Prepster Pullover. Jag sydde storlek fyra år och gjorde inga ändringar förutom att jag förlängde den till en klänning då. Bra mönster tycker jag med tydliga instruktioner, och jag är glad att den inte innehåller lika många detaljer som en skjorta till vuxna (vissa saker är förenklade, tex är innersömmarna inte dolda som på vuxenskjortor). Jag skulle vilja sy en ljusblå sommarskjorta till henne också, men får se om hon skulle acceptera en sådan.

3 comments:

Martha Joy said...

Hvis jeg skal gjette, basert på min egen jente på 3,5 år, så tror jeg at en skjortklänning skal ha mer vidde nederst, mer A-form. Og kanskje et bånd eller en sløyfe under brystet.

Tyg och otyg said...

Nu är det som vanligt, att jag vill sy samma sak som du. Den där skjortan var ju hur fin som helst! Var på loppis för en stund sedan och hittade då ett perfekt randigt tyg som jag köpte med skjortan i åtanke. Vilken storlek i centilong skulle du säga att stl 4 år motsvarar?

Tyg och otyg said...

Nu är det som vanligt, att jag vill sy samma sak som du. Den där skjortan var ju hur fin som helst! Var på loppis för en stund sedan och hittade då ett perfekt randigt tyg som jag köpte med skjortan i åtanke. Vilken storlek i centilong skulle du säga att stl 4 år motsvarar?