Tuesday, January 10, 2017

Förvaring till mina stickor

Äntligen har jag sytt en grej som jag velat sy så länge! Nämligen ett fodral till mina utbytbara Chiaogoo stickor. Mitt gamla följde med när jag köpte setet med Chiaogoo small och det var väl funktionellt men jag tyckte inte att det var särskilt snyggt. Plus att Astrid en gång för kanske 2-3 år sen tryckte ut en hel klämmis (sån färdig fruktpuré för små barn) över hela fodralet. Läge för ett nytt alltså! 

Mitt gamla fodral hade markeringar för varje stickstorlek och det var något jag verkligen ville ha i mitt nya också. Hemma har jag en Dymo Letratag (finns på typ Clas Ohlson för 3-400kr) och till den finns det påstrykbara band. Det använde jag för att skriva ut stickstorlekarna och markera de olika facken till kablarna. Egentligen hade jag velat använda något snyggare men jag vet inte riktigt vad och hur jag skulle göra då så det här får duga. Det är i alla fall mycket funktionellt.

Mönstret jag har använt heter Creative Maker Supply Case och jag tycker att det var ett bra mönster. Jag sydde först den mellanstora varianten som ett pennfack, som ett test inför stickfodralet, och det blev STORT (ska visa bild på det någon annan dag). Så jag bestämde mig för den minsta varianten, trots att jag var rädd att det skulle bli för litet, men jag måste säga att det faktiskt blev helt perfekt i storlek. Det här är faktiskt alla stickor jag har (de tomma fackens stickor sitter i projekt) förutom strumpstickor och tunna rundstickor som jag förvarar i separata fodral.


Insidans olika fack har jag själv ritat utifrån vilka behov jag har av förvaring. Jag fick sprätta ett par gånger dock innan jag helt fick ihop det hela som jag ville :). Även facket på utsidan är eget påhitt, i det ligger alla små tillbehör som ändstoppar och åtskruvningsgrejer.



 Såhär ser det ut från utsidan. Det är helt klart rätt skeva sömmar på sina ställen för jäklar vad pilligt det var med de rundade hörnen! Svor flera gånger. Så innan jag får förfrågningar om jag kommer sy och sälja - NEJ även om det var tillåtet enligt mönstret (vet inte om det är det) så skulle jag aldrig sy såna här för försäljning, det var alldeles för mycket tråkigt pill. Plus att det är väldigt fula sömmar här o var. Men till mig själv duger fula sömmar, och det är även med fula sömmar mycket mycket MYCKET snyggare än mitt gamla fodral. Och mer funktionellt.

Nästan allt material kommer från Stoff och Stil, helt enkelt för att jag var otålig och ville sätta igång och då var det närmast att åka dit (är ej sponsrad av dom!). Egentligen ska ett av mellanläggen som ger volym vara i form av något som liknar skumgummi, det verkar säljas i olika quilt-butiker även här i Sverige, men eftersom jag ville sätta igång på momangen köpte jag något som kallas volymmellanlägg. Det funkade helt okej, även om det säkert blivit ännu bättre med det rekommenderade. Det enda som inte är från Stoff och Stil är yttertyget som kommer från det amerikanska märket Cotton & Steel. Jag köpte det från Miss Matatabi (vill inte tänka på hur omiljövänligt mycket det här tyget tagit sig runt jorden, från tillverkningsland till USA till Japan till Sverige... nåja det är iaf mer än fem år sedan jag själv flög någonstans så tänker inte ha dåligt samvete).


Det var ett pilligt projekt och jag vill inte sy något mer (än på ett tag) men det var verkligen värt det! Jag är så nöjd och blir glad varje gång jag ser det.

5 comments:

Julia said...

GRAVT imponerad. Sjukt snyggt!

Ewa med bloggen tygochgarn said...

Så himla snyggt och fiffigt. Bra idé det där med påstrykbara Dymo-remsor.

Lilla Anna said...

Jättefint. Har också någon idé om att jag ska sy ett fodral till mina stickor. Dock lite enklare än va du gjort.

För övrigt är det sjuka mängder puré i en sådan där påse, OM innehållet hamnar på fel ställe.
Det går att smeta in en hel barnvagn med bara innehållet från en enda påse.

Hanna said...

Snyggt och praktiskt:-)

Manduzana stickar said...

Så himla snyggt och praktiskt. Mitt fodral till mina Karbonz är också ett sånt man fick med i köpet och det är både fult och resåren stickorna sitter fast i börjar slappa. Undrar om jag kan övertala min sambo att sy något liknande till mig.